Picanto är liten men naggande god

Jag sitter i en liten smutsgul koreansk lågprisbil med trecylindrig diesel. Och gläds åt att jag i alla fall inte behöver veva ner fönstren för att ställa in ytterbackspeglarna - det finns ett par små pinnar på insidan.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-03-02 00:00

Jag överraskas av att Kia Picanto CRDi pinnar på riktigt bra och att småbilskänslan inte är särskilt påträngande. Efter bara någon mil ser jag ett smått leende nylle i backspegeln. Mitt eget!

Man vinner förstås inga race vid trafikljusen men ute på vägen är det ingen konst alls att hänga med i trafikrytmen. Den turboladdade lilla dieseln är rejält stark redan från 1 900 varv.

70 mil på full tank

Det allra roligaste kommer dock när jag ska tanka. Fast det blir inte just den här dagen. Man åker nämligen ledigt 70 mil på en full tank. Ändå rymmer tanken bara 35 liter!

Enligt Vägverkets definition, som egentligen är den enda rätta, så får en miljöbil inte släppa ut mer koldioxid (CO2) än 120 gram per kilometer. Kia Picanto CRDi släpper bara ut 116 gram. Men får ändå inga skattesubventioner eller gratis parkeringstillstånd eftersom det är diesel i tanken.

Mera potent

Min första bekantskap med då helt nya Picanto, 2004, gjorde jag faktiskt i baksätet. Det var rusningstrafik och jag skulle hämtas upp av en kollega. Så det var helt enkelt säkrast att kasta sig in till höger i baksätet. Vilket gick alldeles utmärkt, trots mina dryga 190 cm.

Den enklaste Picanto-modellen, med en motor på 999 cc, säljs i dag för 87 900 kronor. Men de flesta har hittills valt EX-modellen med 1,1-litersmotor på 65 hk och till ett pris av 99 900 kronor. Men nu finns också ett dieselalternativ som visserligen är dyrare men också betydligt mera potent. Medan bensinmotorn har fyra cylindrar och tre ventiler till varje cylinder har dieseln tre cylindrar med fyra ventiler till varje. Och även om den låter som en gammal lastbil i startmomentet (brittiska Perkins tillverkar fortfarande trecylindriga dieselmotorer till nyttofordon) så gör den inget större väsen av sig när man väl kommit upp i fart. Då står å andra sidan bränslemätarens nål nästan still. 0,35-0,38 liter milen går det att flyta fram på.

Säkerheten svag sida

Säkerheten är bilens svaga sida. Bara tre stjärnor i EuroNCAP är riktigt dåligt för en bil som är konstruerad under 2000-talet. Strålkastarrengörare går inte att få, inte heller antisladd- eller antispinnsystem.

Förarplatsen är okay och innerutrymmena effektivt utnyttjade även om bagagerummet bara sväljer ett par varukassar.

Rolf Gildenlöw

Reporter

rolf.gildenlow

@ttspektra.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om