- De kontaktade oss flera gånger och vårt svar var att vi ville ha en liten ersättning, men de ville inte ge oss något, berättar Afram Toma.
Han har drivit Pizzeria Tropicana i Johannelunds centrum sedan 1997. Vi träffar honom strax efter lunchtid på tisdagseftermiddagen.
Två brevAfram Toma visar två brev undertecknade av en advokat från Zacco Sweden, som är ett stort konsultföretag inom immaterialrätt i Europa och som fått uppdraget av Tropicana Products Inc.
Breven är kortfattade men skrivna på strikt juristspråk och därför inte helt lätta att förstå för den som är oinvigd i advokaternas fackuttryck.
Afram Toma insåg att det bästa han kunde göra var att fråga en vän till honom om råd. Vännen upplyste honom om att de där var inga papper man i alla hast skulle skriva under på.
Vill ha del av kakanDe två påpekade senare för advokaten att ett medgivande från Pizzeria Tropicana skulle ske först när den amerikanska jätten pungade ut en futtig del av rikedomarna i dess välfyllda kassa.
- Vi föreslog att de kanske kunde ge oss en kylmaskin med deras logo på och fylld med deras produkter, säger Afram Toma.
Den 4 maj förra året kom svaret per brev. Tropicana Products Inc hälsade via advokaten att man inte tänkte gå med på att betala ersättning till något av de fem registrerade bolagen i Sverige som använde sig av namnet Tropicana.
De snålade, alltså?
- Ja, precis. Och då skrev jag inte under på medgivandet, säger Afram Toma och rycker på axlarna.
Nyligen slog Patent- och registreringsverket fast att amerikanerna inte får registrera sitt varumärke i Sverige. Skälet är att det är identiskt med namnet på flera bolag som sedan länge sysslar med mat och dryck.
Och Afram Toma får nu kanske fortsätta baka specialpizzan Tropicana i fred, utan att behöva slösa dyrbar tid på krångliga brev som oväntat dimper ned med posten.