Telefontrakasserierna mot vårdcentralen i Ryd började den 24 oktober. En okänd person började ringa upprepade gånger till vårdcentralens ärendehanteringssystem, TeleQ. Följden blev att patienter i behov av vård inte lyckades komma fram för att lämna sina meddelanden.
Fram till och med slutet av förra veckan hade omkring 200 samtal ringts till vårdcentralen. Problemen – som bland annat ledde till att patienter uppmanades att ta sig direkt till vårdcentralen istället för att ringa – förvärrades när den okända gärningspersonen dessutom började att störa vårdcentralens webbokningssystem. Bland personalen växte olusten eftersom sabotören använde anställdas personnummer i kontakterna med vårdcentralen.
I torsdags i förra veckan vidtog dock Region Östergötland vissa tekniska åtgärder som innebar att sabotaget, åtminstone tillfälligt, upphörde.
– Vi vidtog en del åtgärder i torsdags som fick önskad effekt. Men vi hade fortfarande problem med telefonköer, säger Tomas Samuelsson, tillförordnad säkerhetschef i Region Östergötland.
Sedan i måndags fungerar ärendehanteringssystemet som vanligt igen.
Läs mer:Telefonsabotage mot vårdcentral
Polisen arbetar nu med att försöka identifiera personen som ligger bakom sabotaget. Brottet rubriceras ännu så länge som olovlig identitetsanvändning.
– Vi har varit i kontakt med telefonbolag för att få fram vem det är som har ringt och vem det är som ligger bakom vissa ip-adresser. Men vi har ännu inte fått svar, säger Marie Åhlund, förundersökningsledare vid polisen och fortsätter:
– När vi väl får svar från telefonbolagen kan vi agera snabbt.
Läs mer:Telefonsabotaget trappas upp