Polisen Michaela Lingeby är ingen nybörjare när det kommer till studenten. Hon har många gånger bevakat kortegen.
– Vi är där för att säkerställa att allt går bra. Vi vill att det ska bli en minnesvärd dag för studenterna.
Vad är er största utmaning en sådan dag?
– Det är problemen med friåkare, som vi kallar dem. Det är de som kör sina egna bilar. Man låter studenter stå upp i bilen och ha huvudet genom takluckan. Det har också varit jättestora problem med bilar som kör över Stora torget när de inte har tillstånd.
Att stå upp i bilen, eller hänga ut genom en ruta, är en säkerhetsrisk.
– Det behöver ju inte vara föraren i bilen som gör något, utan någon annan som gör att man behöver bromsa. Då flyger de som står upp.
Vad gör man sig skyldig till för brott i så fall?
– Att man inte har bälte, och det är ett bötesbrott.
När Michaela och hennes kollegor säger till ”friåkarna” får de ofta sura miner.
– När vi säger att man måste sitta ner så får vi till oss att vi är tråkiga och förstör det roliga.
Men Michaela brukar ändå ha en bra känsla när hon går hem efter ett jobbpass under studenten.
– Man är trött för att det är mycket att hålla reda på men det är ju också en helt fantastisk dag.
Trafikpolisen Svante Viking har stenkoll på reglerna som gäller för flaken.
Vad är de grundläggande kraven som måste uppfyllas för ett flak?
– Flaket får köra i högst 20 kilometer i timmen. Vägen där flaket kör får som högst vara en 70-väg. Det får inte finnas utstickande föremål eller skarpa kanter på flaket och räcket måste vara minst 110 centimeter högt, säger han.
Finns det några regler kring föraren?
– Ja, föraren måste vara minst 21 år gammal och haft körkort i åtminstone två år. Det måste också finnas en flakansvarig som har tillgång till ett tillfälligt kommunikationssystem.
Kan polisen tvinga av någon från ett flak?
– Ja det skulle man kunna. Ifall någon till exempel klättrar på flaket eller skvätter dryck på andra kan polisen sätta stopp.
Hur många flak brukar polisen stoppa?
– Det vågar jag inte svara på. Men ifall det fanns tillräckligt med resurser skulle vi nog stoppat ganska många.
Vad är den vanligaste anledningen att ni stoppar ett flak?
– Att det inte finns tillräckligt bra räcken. Vi går runt och kollar innan studenterna stiger på att alla flak möter kraven och oftast är det räckena som sätter stopp.
Vad gör ni om en student är för berusad?
– Först ger vi den en tillsägelse. Hjälper inte det blir det troligt böter och förbjuden fortsatt färd.