Premiär för ny biogasbil

- Vem vill inte ha en bränslesnål miljöbil, frågar Erik Nielsen, som passade på att provköra nya biogasbilen Passat EcoFuel redan på premiärdagen.

Förhandsintresset för biogasbilen Passat EcoFuel är stort och leveranstiden därefter. Den som beställer en bil nu får vänta till efter sommaren för leverans.  Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Förhandsintresset för biogasbilen Passat EcoFuel är stort och leveranstiden därefter. Den som beställer en bil nu får vänta till efter sommaren för leverans. Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Foto:

LINKÖPING2009-03-15 00:00

Lördagsförmiddag på Engströms i Tornby. Premiärdag för nya biogasbilen Passat EcoFuel. Att intresset för bilen är rekordstort märks dock inte i bilhallen. Visst finns det spekulanter, men det är fler som tittar på begagnat än på nya Passaten.

Linköpingsparet Erik Nielsen och Gun Wigren passar på att provkära. Erik jobbar på Tekniska Verken och är van att köra på gas.

- Den här var lite piggare än de bilar jag kör i jobbet, säger han efteråt.

- Dessutom bekväm och oväntat tystgående, betygsätter Gun Wigren.

Som många andra bilister i dag letar de efter beninsnåla alternativ.

- Fördelen med den här modellen är att turbon och kompressorn gör den väldigt bränslesnål. Automatväxel som standard är också bra, motiverar Erik.

Men priset, cirka 287 00 kr, är för högt.

- Vi får följa utvecklingen. Om tre fyra år kanske vi kan hitta en begagnad modell, som passar vår plånbok, säger Gun.

Förhandsintresset är stort. Bilen är förhandssåld i 1280 exemplar, varav cirka 70 i Linköping.

- Normalt brukar vi ha fem-sex bilar av en ny modell ordertecknade, så det här är speciellt. Men Passaten ligger precis rätt i tiden, säger Thomas Robertsson, märkesansvarig på Engströms.

De flesta kunderna är företag och kommuner. Biogasbilen kommer framför allt att användas som tjänstebil.

- Förutom att den är väldigt bränslesnål för sin storlek, så är det reducerade förmånsvärdet för tjänstebilar vårt främsta försäljningsargument. Både företaget och den enskilde föraren kan spara mycket pengar, argumenterar han.

Att regeringen nu drar in miljöbilbonusen på 10 000 kronor tror han inte kommer att påverka intresset.

- Nej, den bonusen har haft marginell betydelse, tror han.

Det som på sikt avgör biogasens framtid som drivmedel är tillgängligheten, menar han. I dag finns det gott om tankställen i Linköping, Norrköping och Nyköping. I Stockholm finns det både biogas och naturgas och på västkusten mest naturgas.

- Naturgasen är mer bränslesnål, men å andra sidan är den inte miljövänlig. Vad som behövs är fler biogasproducenter och fler tankställen.

- Norrland är helt stängt. Även om biogasbilarna också går att köra på bensin så köper man inte en miljöbil bara för att sen köra den enbart på fossila bränslen, antar han.

Räckvidden har tidigare varit ett problem för gasbilarna. Men inte längre. Det finns i dag flera modeller som i likhet med Passaten kommer upp i en räckvidd på cirka 90 mil.

Under vår konversation har Pejman Atrchi och Parisa Rahmani provkört bilen ute på E4-an.

- Inte världens ax, kanske, men ändå helt okej, sammanfattar Pejman, som kör Audi till vardags.

- Den är väldigt välutrustad och rymlig för att vara en standardbild, anser Parisa.

Paret letar efter en miljöbil som tjänstebil. Skälet är både miljömässigt och ekonomiskt:

- Det skulle kännas bra att köra på biogas och sen lockar förstås förmånsvärdet, sammanfattar Pejman Atrchi.

Läs mer i måndagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om