Prisade byrån anställer lokal humorprofil

Det har skett ett generationsskifte på Markus reklambyrå. Med en ökad satsning på humor är de nya ägarnas mål att göra reklam som slår genom bruset. Till sin hjälp har de anställt en lokal humorprofil.

Philip Kullgren, i mitten, har anställts för att arbeta som copywriter och humorproducent. Bredvid honom syns Oskar Skott och Carina Roos, som ingår i den nya ägartrion.

Philip Kullgren, i mitten, har anställts för att arbeta som copywriter och humorproducent. Bredvid honom syns Oskar Skott och Carina Roos, som ingår i den nya ägartrion.

Foto: Linnea Brundell

Linköping2022-11-17 17:00

Tidigare i höstas tog Carina Roos, Victoria Tjäder och Oskar Skott över rodret på den Linköpingsbaserade reklambyrån Markus.

Alla tre har jobbat här en tid. Carina Roos, som tidigare arbetat med bland annat ekonomi, går in som byråchef och har varit längst på byrån med sina 12,5 år. Hon berättar att den tidigare ledningen kände att det var dags för ett generationsskifte.

Carina beskriver den nya ägartrion som en bra mix.

– Dels har vi varit här i olika lång tid men vi är också tre helt olika roller som ändå delar en gemensam vision och som har samma driv. Tillsammans blir vi mycket bättre. Det känns superspännande framåt, säger hon.

undefined
Carina Roos går in som byråchef.

Victoria Tjäder är projektledare och har jobbat på Markus i snart två år. Oskar Skott är kreativt ansvarig och har arbetat där i 4,5 år.

– För de gamla ägarna var det viktigt att det var några som arbetar på byrån och som känner företaget väl, säger Victoria Tjäder och fortsätter:

– För oss var det kanske inte så självklart att man skulle fråga någon av oss. Man kunde lika gärna ha valt att sälja byrån till någon annan. Men det känns fantastiskt att de tror på oss.

undefined
Victoria Tjäder är projektledare och har jobbat på byrån i snart två år. Nu ingår hon i trion som ska driva byrån vidare in i framtiden.

Förmiddagssolen letar sig in i möteslokalen, som ligger i hjärtat av Linköping. Utanför börjar staden att vakna till liv.

Victoria säger att de vill bjuda på ett starkt motstånd mot de stora byråerna som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Konkurrens finns också från andra byråer i Östergötland, även om man lokalt har lite olika inriktning, enligt henne.

– Vi kommer även framåt ha fokus på kreativ höjd och nu även mycket på humor.

Hösten 2022 kan konjunkturläget minst sagt beskrivas som skakigt. Hur är det egentligen att driva en reklambyrå i de här tiderna?

– Det kommer att vara både utmaningar och möjligheter. Många kommer såklart att dra ner på kommunikation och reklam men jag tror att många kommer att se en möjlighet att få en högre "share of voice", som vi pratar om, säger Oskar och fortsätter:

– När konkurrenterna slutar att prata så kommer man själv att höras mycket mer. Vi tror att det finns en stor möjlighet att nå dem företagen.

undefined
Den Linköpingsbaserade byrån har vunnit priser som Guldägget, Designpriset och London international awards. På bilden syns Victoria Tjäder, Oskar Skott och Carina Roos.

Sedan i augusti arbetar Philip Kullgren på företaget. Han har anställts som copywriter och humorproducent. Utöver en roll i SVT:s humorsatsning Leif och Billy står han bland annat även bakom Instagramkontot Cindypyssel, där han gestaltar karaktären Cindy, som är en tvåbarnsmamma som tycker om att pyssla.

Han beskriver sin nuvarande roll på byrån som något av en traditionell kreatörsroll.

– Det roligaste i den här branschen är att folk i den är väldigt roliga. Humorn uppstår väldigt naturligt i hur vi skojar och pratar, säger han.

Cindypyssel kommer att finnas kvar även om han numera jobbar heltid på byrån. Men han säger att han kommit till en punkt där han känner sig nöjd med det projektet.

– Jag har åstadkommit det jag ville med det. Men jag har också ett par saker kvar som jag skulle vilja driva om och det är att hon skulle få ett tredje barn. Att iscensätta en graviditet vore jävligt roligt, säger han.

undefined
Philip Kullgren, i mitten, har anställts för att arbeta som copywriter och humorproducent. Bredvid honom syns Oskar Skott och Carina Roos, som ingår i den nya ägartrion.

Flera gånger kommer gruppen in på att det i dag finns en utbredd reklamtrötthet.

– Man blir bombarderad med så mycket reklam som – om man får säga så – är tråkig och inte engagerar på något sätt. Till slut ser man det inte ens, säger Victoria.

Behöver företag bli roligare?

– Varje företag skulle kunna ta den positionen i dag. För det finns en sådan lucka i varje marknad att vara den roliga. Det är ingen som utnyttjar det i dag. Alla håller tillbaka känns det som, säger Philip.

Oskar fyller i:

– Framför allt handlar det om att man måste bli mer emotionell i sin kommunikation. Det måste ju inte vara humor. Men det är ofta det enklaste sättet att snabbt få folk att känns något. Enda anledningen till att man vill lyssna på något är om det sägs på ett sätt som får en att känna något. Som att det antingen är roligt eller omskakande.

Ett mål är att skapa reklam som man minns.

– Jag brukar tänka att i dag kanske man tittar tillbaka på exempelvis en Norrlands guld-reklam från 90-talet på Youtube. Vad kommer att vara det som man tittar tillbaka på om ytterligare 20 år? Kommer de reklamerna ens att finnas på Youtube, där man tittar och minns hur det var 2022?  Det är just de grejerna som lever kvar som är botemedlet på något sätt eller motsatsen till reklamtrötthet, säger Philip.

undefined
Ägarskifte på Markus reklambyrå i Linköping. Oskar Skott är kreativ chef och ingår i den nya ägartrion. Philip Kullgren, känd från bland annat Instagramkontot Cindypyssel har anställts som copy writer och humorproducent.
Markus reklambyrå

Byrån grundades 1986 och finns sedan tio år tillbaka i sina lokaler i centrala Linköping.

I september tog Carina Roos, Oskar Skott och Victoria Tjäder över ledningen efter att de gamla ägarna valt att lämna över stafettpinnen efter 15 år vid rodret.

 Byrån har vunnit priser både nationellt och internationellt för sin reklam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!