Skapa-priset delas varje år ut för att en uppfinnare ska få stöd till att utveckla sina idéer. Årets pristagare är 35-åriga Linköpingsbon Sam Issa.
Han tar emot inne i Leads lokaler i hjärtat av Mjärdevi. Här samsas flera startup-företag inom techbranschen. Sam Issa visar in till sitt rum där han har en plats i ett delat kontor. I fönsterglaset mot korridoren finns hans diplom inramat.
Att ta emot priset beskriver han som en stor ära.
– Det känns skönt att vi gick hela vägen. För mig innebär det en skön seger och ett bevis och en bekräftelse att jag har jobbat rätt hela vägen.
Sam Issa berättar att han vigt sitt liv åt textilbranschen. Själv kommer han från en skräddarfamilj.
– Jag har studerat mode och textil i Italien och jobbat i de flesta leden av värdekedjan. Jag har byggt mycket erfarenhet, kunskap och kompetens tidigt.
Det senaste decenniet har han arbetat med idén om plagg som kan ändra storlek. 2019 startades bolaget Nano textile solutions.
– Det var då vi fick "proof of concept" på att tekniken fungerar.
Idén bygger på att man med hjälp av en adapter stimulerar en smart tråd med el. Därefter ska plagget kunna anpassa sig till bäraren. Enligt Sam Issa kan tråden anpassa sig upp till tre storlekar.
– Det beror också på hur man designar det men det är vårt mål just nu.
Han säger att vinsten skänker en tyngd åt företaget och ger ett kvitto på att fler tror på idén.
– Ärligt talat har många varit skeptiska när man pratat om det här. Textilindustrin är väldigt konservativ och när man pratar om teknologi i industrin blir det genast ett motstånd, säger Sam Issa.
Enligt honom är bolagets inriktning att sälja komponenter till andra företag. Trots den nämnda skepticismen ser det ut som att tekniken kan finnas tillgänglig för konsumenter redan under nästa år. Sam Issa säger att de inlett ett samarbete med ridsportkedjan Hööks. Den första marknaden som tekniken testas på är ridstövlar.
– Det passar perfekt för den här tekniken, säger han.
Ett problem inom ridstövelsegmentet enligt Sam Issa är att det för varje skostorlek finns ett antal storleksvariationer. Det kan handla om olika storlekar baserat på bärarens vadvidd eller benlängd.
– Vi minimerar antalet varianter till så få som möjligt där vi kan integrera flera storlekar i en och samma produkt, säger han.
Förutom det rent praktiska i att kunna anpassa storleken på ett plagg finns även en tanke om att tekniken ska kunna göra en positiv skillnad för miljön. Sam Issa säger att det i dag finns en stor överproduktion i textil- och läderbranschen.
– Man kan säga att man har 30-40 procents överproduktion. Det kan vi minska radikalt med vår teknik.
Enligt honom finns flera vinster.
– Logistiken blir lättare och materialåtgången och produktionskostnaderna mindre. Det finns en massa nytta i produktionen. Företagen binder mindre kapital och koldioxidutsläppen minskar.
Hur ser då framtiden ut för Sam Issa och hans bolag? Förutom ridstövlar håller de även på att tillverka en modestövel åt ett bolag som har varumärken inom premiumsegmentet i sin portfölj.
Han visar upp två olika stövlar. Den ena är en ridstövel där den smarta tråden finns integrerad i skaftet. Den andra är en stövel där Tommy Hilfigers logga finns placerad långt ner på skaftet. Bredvid stövlarna lägger han ut två exempel som visar hur tråden kan se ut i olika storlekar.
Sam Issa säger att bolaget fått mycket uppmärksamhet sedan han vann Skapa-priset.
– Intresset har blivit mycket starkare och det har regnat förfrågningar över oss. Sedan har vi också fått mycket stort intresse från investerare.
Förutom äran fick Sam Issa ta emot 200 000 kronor.
– För mig personligen känns det otroligt skönt och nu har vi verkligen en stark bekräftelse på att den här tekniken verkligen kan generera stor nytta ute i världen på en global skala, säger Sam Issa.
Han beskriver det som att det ligger tusentals timmas arbete bakom produkten.
– Jag har satsat allt på det här, det fanns aldrig någon plan B.
Sam Issa säger att han nu får möjlighet att lägga pengar på sådant som tidigare inte varit möjligt.
– Till exempel att satsa på mig själv för att kunna bli en stark företagsledare som kan driva ett bolag på en global marknad.