Professor: EU har aldrig velat ta emot flyktingar

MÀngder av flyktingar vandrar genom Europa och tvingas forcera tuffa hinder i form av taggtrÄdsmurar och tÄrgasattacker. Men det Àr helt i linje med EU:s grundtanke, enligt Liu-professorn Peo Hansen.

Foto: Manu Brabo

Linköping2015-09-21 13:26

Peo Hansen Àr professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet och har i sin forskning frÀmst riktat in sig pÄ EU:s migrationspolitik. Corren bad honom att reda ut bakgrunden till det vi nu ser hÀnda inom EU.

Just nu Àr det mest fokus pÄ Ungern, som har satt upp taggtrÄdsmurar och angriper flyktingar med tÄrgas. Varför gör de sÄ?

– Ungern med premiĂ€rministern Viktor OrbĂĄn i spetsen har alltid drivit en hĂ„rdför politik. De Ă€r rĂ€dda att fler och fler ska stanna i Ungern, och har ocksĂ„ en regering som frenetiskt mĂ„ste hĂ„lla stĂ€llningarna mot det ultranationalistiska partiet Jobbik. Sen gör de det i ett extraordinĂ€rt lĂ€ge dĂ€r det ser dĂ„ligt ut, men egentligen kan de anföra att de följer EU:s regelverk.

Ja, Ungern bygger murar, men hela EU har sedan lÀnge transportörsansvar och visumtvÄng. Vad Àr skillnaden?

– Det ligger ju i linje med varandra. Och det finns fler murar som EU bygger, i Marocko, till exempel. NĂ€r Spanien skulle bli EU-medlem var det en av de viktigaste frĂ„gorna – hur Spanien skulle tĂ€ta grĂ€nsen mot Nordafrika. Bulgarien har ocksĂ„ en lĂ„ng mur mot Turkiet. Men nu ser det dĂ„ligt ut för att media Ă€r sĂ„ pĂ„.

Det talas mycket om ett humanistiskt Europa, men du menar alltsÄ att det inte förs nÄgon annorlunda politik i dag jÀmfört med tidigare?

– De har möten dĂ€r de pratar om fördelningen av kvotflyktingar och kallar varandra olika hemskheter, men parallellt finns en stark konsensus om militarisering kring EU:s yttre grĂ€nser. Utrikesministrarna har haft möte dĂ€r de var rörande överens om att genomföra den militĂ€ra operationen EU Navfor Med, dĂ€r de med krigsfartyg och drönare ska borda och konfiskera bĂ„tarna som mĂ€nniskosmugglarna anvĂ€nder. Det Ă€r EU:s yttre grĂ€nser som skapar smugglarmarknaden, och nĂ€r de konfiskerar bĂ„tarna och arresterar dem som kör gör det att smugglarna inte vill investera i bra farkoster och att det blir kaptensfria rutter. Det blir ökade risker för flyktingarna.

Vilken Àr den grundlÀggande tanken med Dublinförordningen?

– Grundprincipen Ă€r att första asyllandet ska ta hand om asylansökan. PĂ„ 80-talet ville man vĂ€rna EU:s inre marknad, och dĂ„ monterade man ner grĂ€nskontrollerna inom EU. Den yttre grĂ€nsen gĂ€llde dĂ„ alla EU-stater. Dublinförordningen har att göra med ett problem som de kallade "asylshopping", att mĂ€nniskor inte skulle kunna "shoppa omkring" och vĂ€lja landet med bĂ€st villkor eller störst chans att fĂ„ ett asyl-ja. Nu ser vi att Dublinförordningen var fel frĂ„n början. Man kan inte ha ett system dĂ€r bara lĂ€nder vid den yttre grĂ€nsen kan ta emot asylsökningar.

Nu hör vi om hur folk slÀpps vidare frÄn bÄde Grekland och Danmark utan att lÀmna fingeravtryck. Hur noga Àr det egentligen?

– Om Dublinförordningen funkat som den ska skulle Sverige och Tyskland inte ha nĂ„gra flyktingar. Enda sĂ€ttet att ta sig in Ă€r med flyg, och den vĂ€gen Ă€r det fĂ„ som kan komma. Tack och lov har den aldrig fungerat. I mĂ„nga lĂ€nder har de valt att se mellan fingrarna av andra skĂ€l ocksĂ„. Jordbruket i Spanien har till exempel alltid varit beroende av papperslös arbetskraft.

Om det tas beslut om fördelning av flyktingar mellan EU-lĂ€nderna – vad hĂ€nder i sĂ„ fall om lĂ€nder inte accepterar det?

– Om man tvingar lĂ€nder i sĂ„dana hĂ€r extremt upprörda frĂ„gor gamblar man vĂ€ldigt högt. Det kan verkligen slĂ„ tillbaka. Och man har fortfarande inte besvarat hur de nya reglerna ska tillĂ€mpas. Hur tvingar man flyktingar att stanna i lĂ€nderna?

Varför Àr mÄnga EU-lÀnder sÄ styvnackade nÀr det gÀller flyktingar? Behövs inte arbetskraften?

– Det Ă€r en bra frĂ„ga. Tysklands migrationspolitik har lĂ€nge drivits av en ren arbetskraftstanke. Men det Ă€r lĂ€ttare att bara bromsa. MĂ„nga lĂ€nder Ă€r vĂ€ldigt fattiga och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att ha ett asylsystem, dĂ„ vill man lĂ€gga resurserna pĂ„ annat. Och det har aldrig varit tanken att EU ska ta emot flyktingar, dĂ€rför Ă€r man inte förberedd pĂ„ det.

Det vĂ€cks en hel del kritik mot att Europas politiker Ă€gnar sig sĂ„ mycket Ă„t symtomen och sĂ„ lite Ă„t orsaken till flyktingkrisen. Är det befogad kritik?

– O ja. I nio fall av tio Ă€r flyktingsituationer utslag av geopolitik. I bĂ„de Syrien, Irak, Afghanistan och Libyen ser man tydligt att EU-lĂ€nderna Ă€r djupt insyltade i orsakerna till flyktingkatastroferna. Men det vill man inte erkĂ€nna, och heller inte lĂ€ra sig lĂ€xan. Europa och USA har spelat vĂ€ldigt högt med Syrien, eftersom man lĂ€nge trodde att Assad skulle falla snabbt. Man var inte beredd pĂ„ att det skulle bli bortom all kontroll. Libyen Ă€r ocksĂ„ en vĂ€ldigt viktig stat som man bombade och upplöste och som nu Ă€r en av grunderna för ISIS.

Detta mÄlas upp som den största flyktingkatastrofen sedan andra vÀrldskriget. StÀmmer det?

– Det Ă€r en glidning. Globalt Ă€r det sĂ„, men i EU har vi fortfarande Balkan och Irak att jĂ€mföra med. Retoriken Ă€r sjĂ€lvuppfyllande: att framstĂ€lla lĂ€get sĂ„ okontrollerbart sĂ„ att man mĂ„ste ta till extraordinĂ€ra Ă„tgĂ€rder. NĂ€r David Cameron pĂ„stĂ„r att det Ă€r en nationell kris nĂ€r nĂ„gra tusen individer försöker ta sig frĂ„n Calais till Dover ... Han vill att det ska lĂ„ta som att de stĂ„r inför en katastrof, för dĂ„ kan han göra vad han vill.

Finns det nÄgon möjlighet att EU Àndrar sig i riktning mot sÀkrare vÀgar in i Europa?

– Det verkar det inte finnas. Enligt migrationsminister Morgan Johansson och Stefan Löfven Ă€r det inte pĂ„ dagordningen. I stĂ€llet pratar de om fördelningen inom EU samtidigt som de tĂ€tar grĂ€nserna.

Men vad skulle hÀnda om det öppnades sÀkra vÀgar? Skulle det inte bli kaos?

– Om man vill att det ska bli kaos blir det en sjĂ€lvuppfyllande profetia. Men om man förbereder, planerar och organiserar det kan man hantera det ganska enkelt. Vill man inte sĂ„ gĂ„r det inte.

Sverige och Ă€nnu mer Tyskland har framstĂ€llts som stora humanistiska förebilder. Är det vĂ€lförtjĂ€nt?

– Allt Ă€r relativt, men i ljuset av andras beteende framstĂ„r de som ljus i mörkret. Svenska och tyska politiker har uttalat sig pĂ„ ett hyggligt ansvarsfullt sĂ€tt. Men de gör det inte pĂ„ grund av EU:s politik, utan pĂ„ trots mot den.

Vanliga ord i flyktingrapporteringen Flyktingkrisen i siffror

Asyl: UppehÄllstillstÄnd som en utlÀndsk medborgare har fÄtt eftersom hen Àr flykting enligt utlÀnningslagen.

Asylsökande: En utlÀndsk medborgare som tagit sig till Sverige och begÀrt skydd, men som Ànnu inte fÄtt sin ansökan slutligt prövad av Migrationsverket och/eller migrationsdomstol.

Dublinförordningen: SÀger att det Àr en enda medlemsstat som ansvarar för prövningen av en asylansökan. Om en person söker asyl i ett land kan övriga medlemsstater vÀgra ta emot ansökan och hÀnvisa till det första landets beslut.

Flykting: UtlÀnning som har ansökt om asyl och fÄtt uppehÄllstillstÄnd i Sverige av flyktingskÀl.

Flyktingkvot: Det antal flyktingar som regeringen beslutat att Migrationsverket under ett Är ska vidarebosÀtta till Sverige. Se Kvotflykting

UNHCR: FN:s organ för arbete med flyktingfrÄgor. Huvudkontoret finns i GenÚve.

Första asylland: Den som flyr har enligt Dublinförordningen inte rĂ€tt att vĂ€lja asylland. Tanken Ă€r att personer som har skyddsskĂ€l ska söka asyl i det första land de kommer till efter flykten – om de dĂ€r Ă€r skyddade frĂ„n förföljelse. En asylsökande som har vistats i ett sĂ„ kallat första asylland före ankomsten till Sverige kan dĂ€rför skickas tillbaka dit. Det sker emellertid inte om personen bara rest genom ett annat land utan att stanna dĂ€r. JĂ€mför med Dublinförordningen.

GenÚve-konventionen: FN:s flyktingkonvention frÄn 1951 angÄende flyktingars rÀttsliga stÀllning. Sverige och ett hundratal andra lÀnder har skrivit under den. Det innebÀr att Sverige ska pröva varje asylansökan och ge de mÀnniskor asyl, som Àr flyktingar enligt konventionen, dvs personer som har skÀl att vara rÀdda för förföljelse pga ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning, kön, sexuell lÀggning eller tillhörighet till viss samhÀllsgrupp.

Kvotflykting: UtlÀndsk medborgare som före resan till Sverige fÄtt uppehÄllstillstÄnd inom den flyktingkvot som regeringen faststÀllt. UNHCR vÀljer flyktingar, och resan till Sverige organiseras och betalas av Migrationsverket. Sverige tog emot 1 900 kvotflyktingar 2014.

Migration: Personers rörelse mellan lÀnder, dvs. in- och utflyttning.

Schengensamarbetet: InnebÀr att mÀnniskor som bor i SchengenlÀnderna ska kunna resa fritt, utan att behöva visa pass, mellan de Schengenanslutna lÀnderna. GrÀnskontrollerna mellan lÀnderna har dÀrför tagits bort. IstÀllet sker pass- och inresekontrollen vid de yttre grÀnserna, dvs. vid grÀnserna mot lÀnder som inte deltar i Schengensamarbetet.

Transportörsansvar: EU-praxis som innebÀr att flygbolag och rederier riskerar höga straffavgifter om de slÀpper ombord passagerare utan visum eller pass pÄ resor till EU-lÀnder. Gör i praktiken att lagliga vÀgar in i EU Àr stÀngda, förutom för kvotflyktingar.

Visum: Ett tillstÄnd för att resa in och vara i Sverige under en kortare tid.

Yttre grÀns: GrÀns mot lÀnder som inte deltar i Schengensamarbetet.

KĂ€llor: Migrationsverket, regeringen.se

60 miljoner mĂ€nniskor Ă€r pĂ„ flykt. Över hĂ€lften av dem, drygt 30 miljoner, Ă€r barn.

37 miljoner mÀnniskor var pÄ flykt för tio Är sedan. Betydligt fÀrre Àn i dag.

474 000 mÀnniskor har korsat Medelhavet i Är, varav minst 182 000 Àr syrier.

219 000 mÀnniskor korsade Medelhavet 2014.

2 764 flyktingar dog i Europa januari-augusti 2015.

77 procent av asylansökningarna i Sverige godkÀndes 2014.

9 procent av asylansökningarna i Ungern godkÀndes 2014.

KĂ€llor: Migrationsverket, UNHCR, IOM, Kit

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om