Det finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder i Sverige och antalet flygmekaniker och flygtekniker ligger på runt 2 000.
– För att en helikopter eller ett flygplan ska kunna lyfta måste det genomgå planerat underhåll. Om arbetet inte kan genomföras måste maskinen helt enkelt stanna på marken, vilket kan resultera i både förseningar och inställda avgångar, säger Åsa Backman, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, i ett pressmeddelande.
I en rapport som TYA har tagit fram uppger 88 procent av de tillfrågade företagen att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. Drygt hälften av företagen uppger att de har ett underskott på tillgänglig personal. Bland de svarande finns Saab, SAS, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg.
Det råder brist på alla typer av flygteknisk personal, men bristen på flygplåtslagare uppges vara särskilt stor.
– Det är ett otroligt viktigt jobb, men det finns ingen utbildning till flygplåtslagare i Sverige i dag. Här gäller det att få unga att upptäcka yrket och vilka möjligheter som finns att lära sig hantverket på plats, säger Åsa Backman i en kommentar.
Utbildningen till flyg- och helikoptermekaniker sker på gymnasieskolans flygteknikprogram som finns på sju orter i Sverige.
– Det är av stor vikt att vi får behålla de utbildningsplatser som finns i dag, och att utbildningarna fortsatt håller hög kvalitet, säger Åsa Backman.