Med stöd av SD lade M, L och KD fram sin första budget för Region Östergötland, efter valet, i november 2022. Här lyftes kollektivtrafiken fram och en satsning på två nygamla tågstopp presenterades – ett i Godegård och ett i Sturefors.
– Sturefors har växt enormt. Ska man få folk att ställa bilen och åka kollektivt så behöver trafiken vara smidig och attraktiv. Tidigare har man satsat på busstrafik och det är bra, men när det är rusningstrafik står bussarna i samma köer som bilarna på Brokindsleden, sa regionrådet Per Larsson (KD) då.
Nu, mer än ett år senare, har förutsättningarna för ett tågstopp i Sturefors utretts. Rapporten presenterades på trafik- och samhällsplaneringsnämndens sammanträde under torsdagen – och den är minst sagt kritisk.
Så här lyder slutsatsen:
"Sammanfattningsvis skulle ett tågstopp i Sturefors ge en ganska liten utökning av resmöjligheter och därmed en liten resenärsökning till en hög kostnad och en risk för att trafikeringen på Stångådalsbanan försämras och/eller fördyras".
Enligt utredningen är det över 1 600 personer som arbetspendlar från Sturefors till Linköping. Lägg därtill över 200 skolelever. Rapporten konstaterar visserligen att restiden, från Sturefors till resecentrum, skulle bli betydligt kortare med tåg – men om slutstationen istället är Trädgårdstorget blir restiden längre.
"Eftersom resandet från Sturefors framförallt är riktat mot Linköping som slutpunkt, och att de allra flesta målpunkterna i Linköping ligger söder och väster om resecentrum, finns det anledning att jämföra restiden till en mer central punkt – Trädgårdstorget. En resa med buss tar 14–17 minuter. En resa med tåg skulle ta cirka 23–26 minuter inklusive bytestid", står det i rapporten.
Jan Owe-Larsson (M), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, drar dock inga större växlar av rapportens slutsats.
– Vi i nämnden har fått uppdraget att verka för ett tågstopp i Sturefors och i dag (torsdag) har vi inget beslutsärende på sammanträdet, utan det är en första rapport och redovisning. Det blir en bra start på arbetet att grotta ner oss ordentligt i frågan för att så småningom komma fram till ett beslut, säger han.
Men med slutsatsen i rapporten, hur troligt är det att tågstoppet blir verklighet?
– Man måste ha respekt för att tjänstepersoner är tjänstepersoner och går på lagstiftning och fakta i sin bedömning. Vi i politiken måste såklart ta hänsyn till det men sen har vi ändå rätt att agera politiskt om vi tycker att det ska finnas ett tågstopp i Sturefors. Men processen måste gå vidare nu, både internt hos och i dialogen med Region Kalmar län, Linköpings kommun och Trafikverket.
I rapporten uppskattas kostnaderna, "i direkt nödvändig infrastruktur", till många tiotals miljoner kronor.
– Det är en kostnad som naturligtvis får bedömas mot andra kostnader, säger Jan Owe-Larsson.
KD:s Per Larsson har länge varit drivande i frågan. I en tidigare intervju med oss hoppades han att tågstoppet skulle vara verklighet senast 2024.
– Det finns ingen anledning att ge upp. Jag uppfattar att det finns en stor vilja från Stureforsborna att kunna pendla till arbetet med tåg. Samtidigt ser jag det inte som omöjligt att ett tågstopp i Sturefors finns med i tidtabellen när "trafikåret" inleds i december 2024. Men vår huvudsakliga målsättning är att den här frågan ska vara klar under mandatperioden, säger KD-politikern.