Tänk dig situationen att du driver en snickerifirma som har sökt bygglov för att renovera er verkstad. När du skickat in pappren visar det sig dock att det fattas något. Tidigare har då Linköpings kommuns svar, något förenklat, ofta varit: "din ansökan är inte komplett".
Du har då själv fått försöka lista ut vad som saknas. Numera får du istället hjälp med vad du behöver göra för att komplettera ansökan och så snabbt som möjligt få ärendet hanterat.
Så beskriver i varje fall Erik Åqvist det som hänt inne på kommunen de senaste åren när det kommer till kontakten med företag. Han är enhetschef för näringslivsutveckling i Linköping, och talar om en "total kulturförändring".
– Det här handlar om att balansera två olika kulturer för att förstå att det inte finns någon motsats mellan en god lagefterlevnad och regeltillämpning, samtidigt som man är så serviceinriktad och rådgivande som man nånsin kan vara utifrån lagens ramar, säger han.
Nu vill ansvariga politiker ta nästa steg i frågan om att underlätta för företagen. Därför har kommunen avlagt en lång rad löften till näringslivet.
– Syftet med det här är att vara tydlig mot företagen kring vad man kan förvänta sig, ge förutsägbarhet, och ge oss ytterligare ett verktyg att fortsätta vässa vår myndighetsutövning, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.
På bygglovsavdelningen lovar man exempelvis att företag ska få ett beslut på sin bygglovsansökan inom tio veckor. Socialförvaltningen lovar att serveringstillstånd ska beviljas inom tre veckor. Givet att ansökningarna är kompletta i de båda fallen, det vill säga.
Sammanlagt utfäster kommunen 30 löften, listade på hemsidan.
Är det här nåt slags rekord i löften?
– Det vet jag inte, säger Niklas Borg och skrattar.
– Men det blir ju så i och med att det ska finnas löften inom varje myndighetsområde.
Flera av löftena innehåller tydliga gränser för hur lång tid olika processer ska få ta, men vissa är mer svävande och använder formuleringar som "så snart som möjligt".
Vad är poängen med sådana löften, är det inte innehållslöst?
– Jag har hellre några intentioner som inte är så skarpa och som sen kan vässas, än att vara utan dem i steg ett, säger Erik Åqvist.
Varför lovar ni inte snabbare handläggning åt invånare när det kommer till sånt som bygglov, utan bara till företag?
– Det tänker jag skulle kunna vara ett naturligt nästa steg, säger Niklas Borg.
– Det är väl min förhoppning att vi kan utveckla det här så att det gäller alla.
När det i så fall skulle kunna ske kan dock Borg inte svara på i nuläget.