Du kanske inbillar dig att intresset för amerikanska veteranbilar mattas. Då tror du fel. Förra året fördubblades importen, jämfört med 2006. 6 300 jänkare med minst 30 år på nacken registrerades i Sverige. Fantastiskt. Även om entusiasterna inte sneglar sig blinda på dollarn, fungerar dollarkursen som en raket i arslet på importen.
TIDNINGEN POWER presenterar statistiken i sitt senast nummer. Vad Al Gores svenska lärjungar säger vet jag inte, själv känner jag hur skinnet knottrar sig när jag läser att 75 Cadillac 59:or och 24 Edsel 58:or fick svenskt medborgarskap 2007. Hela 1 600 50-talare importerades. Annat som sticker ut är uppgiften att 69 Cheva 55:or (de flesta Bel Air) landsattes i Sverige.
60-TALSJÄNKARNA dominerar. 3 500 nådde Sverige förra året. I topp: Ford Mustang och Pontiac Bonneville.
OLYCKSKORPARNA har kraxat länge. "Kulmen är nådd." Nu verkar det som att the sky is the limit. Konstigt? Inte alls. Amerikanska veteranare är en del av det svenska kulturarvet. Allt tog fart vid 50-talets mitt. 1955 såldes 2 113 Chevor och 110 Buick. 1963 - året då bilförsäljningen exploderade med 230 000 sålda bilar - återfanns 20 amerikanska modeller bland de 180 mest sålda. 12 av de 50 mest sålda märkena kom från USA. 1963 var året då Valiant blev mest sålda USA-bil i Sverige. Tidigare abonnerade Chevrolet på förstaplatsen. Men få bilar rymde en V8 under huven.
PRISERNA DÅ? Här snackar vi djungel. Pilsnerhäckar för 25 000 eller 50-talare i originalskick för 400 000 kronor - spännvidden är enorm. Kolla själv: www.americanmotors.se
OCH SNART är sommarn här. Då ser vi dem igen, skönheterna som får hårda hjärtan att mjukna.