Jens Rosenqvist Àr ganska ny pÄ sin rektorspost pÄ Ekholmsskolan, han kom förra Äret. Redan dÄ reagerade han pÄ att klasserna var indelade i nivÄgrupper nÀr eleverna lÀste no-Àmnena och matte.
â I tvĂ„ klasser var eleverna uppdelade utifrĂ„n en nivĂ„gruppering. Det fanns förĂ€ldrar, vars barn inte gick i noma-klasser, som var kritiska mot en sĂ„dan gruppindelning. Flera av dem Ă€r nöjda nu, sĂ€ger Jens Rosenqvist.
Han tycker att det Àr jÀttetrÄkigt att det har blivit sÄ att flera noma-förÀldrar och elever Àr missnöjda. Enligt honom handlar de genomförda förÀndringarna inte om nedmonteringen utan om en anpassning.
â Eleverna har sitt noma-pass inom skolval precis som tidigare. NĂ€r det gĂ€ller vanlig undervisning har vi det för det mesta klassvis, men i vissa fall har vi behĂ„llit gruppindelning och noma-elever fĂ„r sin fördjupande undervisning. I nian har vi tvĂ„ noma-grupper, tidigare var de indelade i tre nivĂ„grupper och varje grupp hade en lĂ€rare. Nu har vi klassundervisning i matte, tvĂ„ klasser och fyra lĂ€rare.
Varför har skolan gjort det hÀr?
â Det finns tre anledningar. Vi ska inte ha bĂ€ttre och sĂ€mre elevgrupper. Vi ska öka lĂ€rartĂ€theten för att ge alla elever samma möjligheter. Och vi har ett antal elever som har behov av stöd.
FörÀldrarna Àr upprörda över att de inte har fÄtt nÄgon information. Vad sÀger du om det?
â Det Ă€r svĂ„rt att informera förĂ€ldrarna om varje liten förĂ€ndring. Noma-eleverna har fortfarande samma lĂ€rare som ska se till att anpassa sin undervisning i klassen Ă€ven till deras behov.
Om det handlar om smÄ förÀndringar varför Àr förÀldrarna sÄ upprörda?
â Vi kommer att se över den nya organisation, vi vill lösa det. Det skulle bli jĂ€ttetrĂ„kigt om förĂ€ldrarna skulle finnas pĂ„ en sida och skolan pĂ„ den andra. LĂ€rarnas utgĂ„ngspunkt Ă€r att alltid ha en högkvalitativ undervisning för alla elever. Det gĂ€ller sĂ„vĂ€l elever som har behov av anpassat stöd för att nĂ„ kunskapskraven, till de elever som har behov av att fĂ„ utmaningar som berikar och breddar deras kunskaper ytterligare.
FörÀldrarna har försökt trÀffa dig men nÄgot möte har Ànnu inte har blivit av?
â Jag har inte försökt aktivt att undvika dem, men det har varit svĂ„rt att hinna med allting pĂ„ skolan. Jag har vid flera tillfĂ€llen via mejl och telefon svarat pĂ„ frĂ„gorna och jag har erbjudit att trĂ€ffa dem vid ett senare tillfĂ€lle.