Som väntat var det endast miljöpartiets sex ledamöter som motsade sig förslaget med motivering att en flytt innebär försämrad och fördyrad kollektivtrafik.
- Det vore bättre för kollektivttrafiken att resecentrum behåller sitt nuvarande läge, sade Ulf Flodin (mp).
Företrädare för de övriga sex partierna i fullmäktige såg bara fördelar med ett nytt resecentrum som kommer att uppta åtta kvarter öster om Stångån. De borgerliga ledamöterna - och för den delen också socialdemokraten Mats Johansson - framhöll att beslutet är historiskt.
- Det är inte varje generation som får vara med om den här typen av beslut, sade Gösta Gustavsson (c).
- Det är i sanning ett historiskt beslut, sade Paul Lindvall (m).
- Vissa beslut känns mer betydelsefulla än andra, sade Mats Johansson (s).
- Det är lite smått att bara se det här som en kollektivtrafikfråga, sade Jan-Willy Andersson (kd), i en syrlig passning till miljöpartiet.
Klockan 21.07 på onsdagskvällen slog borgmästare Ann-Chathrine Hjerdt (m) klubban i bordet. Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet. Någon omröstning var inte behövlig med tanke på den förkrossande majoriteten.
I ett första skede skjuter nu kommunen till mellan 50 och 100 miljoner kronor till ett nybildat exploateringsbolag. Kostnaden för ett helt nytt resecentrum blir, med kommunmått mätt, smått astronomisk.
Mellan 2 och 3,5 miljarder kronor räknar politikerna med att notan kommer att stanna på. Det brinner dock inte in knutarna. Om Ostlänken byggs bör ett nytt resecentrum stå färdigt tidigast 2012.