Riktat skolstöd ska förbättra skolresultaten

Föräldrarnas utbildningsnivå spelar en större roll för hur barn klarar sig i skolan än var man är född.

STOCKHOLM 20121128
Elever som får hjälp med sina matematikläxor av mattekunniga volontärer från organisationen Mattecentrum 
Foto Pontus Lundahl / SCANPIX / kod 10050

STOCKHOLM 20121128 Elever som får hjälp med sina matematikläxor av mattekunniga volontärer från organisationen Mattecentrum Foto Pontus Lundahl / SCANPIX / kod 10050

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Linköping2014-09-19 10:00

I går beslutade barn- och ungdomsnämnden (bou) att införa en helt ny modell för att stötta elever med flyktingbakgrund. Modellen har utarbetats av utbildningskontoret på uppdrag av nämnden och är – förmodligen – unik i landet.

Från och men nu ska resurserna följa eleven, enligt barn- och ungdomsnämndens vice ordförande, Catharina Rosencrantz (M). Borta är systemet där pengar delades upp i olika "påsar" och till olika skolor och tog föga hänsyn till att elevlunderlaget också förändrades över tid. Nu ska barnet (eller snarare barnets skola) få sin egen "påse.

Den nya sättet att arbeta i Linköping utgår från den kunskap som finns i dag att elever med utländsk bakgrund klarar sig sämre än svenskfödda elever och att det – för alla elever – är föräldrarnas utbildningsbakgrund som är avgörande för barnens skolresultat.

Förutsättningarna för de barn som kommer till Sverige är inte heller likadana. Därför delas ersättningen upp i olika delar som beror på föräldrarnas utbildning, vid vilken ålder barnet kom till Sverige och hur länge barnet har varit i landet.

Så får exempelvis ett barn i åldern 13 till 15 år med lågutbildade föräldrar 108 000 kronor under första året. Summan följer med om eleven byter skola och trappas ner under fem år. Sista året handlar det om 24 700 kronor.

Ett barn som är mellan 1 och 5 år, med föräldrar som har eftergymnasial utbildning får första året 23 700 kronor och sista, femte året 5 400 kronor till sin förskola.

– Är det något vi ska satsa på, så är det detta. Det här är nödvändigt. Vi måste satsa på utbildning för våra barn för att undvika att få ett socialt arv, säger Catharina Rosencrantz (M) ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

I nämnden är partierna eniga om uppgörelsen som enligt vice ordförande Jakob Björneke (S), ger skolorna arbetsro och ett stöd som bättre följer elevens behov.

Miljöpartiet är positiva till att stödet utgår från föräldrars utbildningsnivå och tar hänsyn till hur länge eleven bott i Sverige, enligt Evelina Alsén (MP) ledamot i bou.

I samband med beslutet ändrade också nämnden principerna för den så kallad utjämningspengen till Linköpings skolor. Eftersom resurserna till nyanlända barn nu samlas på ett ställe, förändras därför principen för utjämningspengarna. Istället för födelseland blir det nu enbart föräldrars utbildningsnivå som är avgörande för utbetalning av utjämningspeng.

Skolan

Var femte elev i grund- och gymnasieskolan har utländsk bakgrund.

Barn som kommer till Sverige innan skolåldern klarar sig lika bra i skolan som svenska barn.

Elever som har invandrat till Sverige efter skolstart har sämre resultat än andra grupper och uppvisar också i motsats till andra grupper allt sämre resultat.

(Källa: Skolverket)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om