- Det känns som att vinna Oscarsgalan, säger verksamhetschef Åsa Allerstav Pettersson.
För ett par år sedan låg vårdcentralen i Ryd i bottenskiktet av Östergötlands 41 vårdcentraler i den årliga nationella patientenkäten.
I år hamnade de på topp tio och fick diplom som en av tre vårdcentraler som har förbättrats mest.
- Patienternas betyg är det finaste kvitto vi kan få. Det är ju för dem vi jobbar, säger verksamhetschefen Åsa Allerstav.
Schemat ändradesHon blev ny chef i maj och menar att förbättringsarbetet var påbörjat redan då. Bland annat en nyrenovering och i höstas gjordes schemaförändringar för att förbättra tillgängligheten att komma fram på telefon och till läkare.
Många på morgonenEftersom patienternas första kontakt med vårdcentralen är genom telefonen har man satsat extra på att ha så många sjuksköterskor som möjligt på telefontid på morgonen.
- Schemat är till för att möta patienternas behov, inte för oss, säger Allerstav Pettersson.
- Vi har jobbat hårt för att förbättra vården och det är roligt att det har gett resultat, säger diabetessköterskan Anna Gabrielsson.
EnergikickSamma utmärkelse delades ut till vårdcentralerna i Valdemarsvik och på Nygatan i Linköping.
- Det ger en riktig energikick och en sporre för att ge patienterna ytterligare bättre service, säger Allerstav Pettersson.
Vill fånga upp idéernaHon menar att utmaningen nu är att fånga upp personalens alla idéer och kanalisera dem rätt.
- Det finns hur mycket potential som helst. Kanske hamnar vi i topp så småningom?