Linköping
Det är i alla fall förhoppningen och partiets företrädare Kristina Edlund, Sara Eriksson och Elias Aguirre är mycket optimistiska inför vad som komma skall.
Men än är slaget inte riktigt vunnet. Nya tider kräver nya grepp och för att synas gäller det att ligga steget före. Visserligen är inte film på biograf nån direkt nyhet. Men tillsammans med förväntad spridning i sociala medier så är förhoppningen att partiet på viset når många människor.
Det sägs att politiken har legat nere sedan Almedalen och att det förestående valet än så länge inte är så hett. Möjligen bidrar nu socialdemokraterna till att skruva upp temperaturen genom sin valfilm.
– Vi hoppas att alla som ser den ska se att socialdemokraterna har en politik för alla människor, säger partiets ordförande i Linköping, Kristina Edlund.
Men den som hoppats på – eller möjligen fruktat – en långfilm, får vända sig någon annanstans. Den här filmen kort och koncis. På 20 sekunder sätts människan i centrum för välfärden, de sjunkande betygen far förbi och ökande arbetslösheten finns med tillsammans med kravet på stoppad utförsäljningen av äldreomsorgen.
Några svar på lösningar ges inte.
– Nej, med en så kort film går det inte att vara så konkret. Vi hoppas att intresserade ska gå in på vår hemsida och läsa på, säger Sara Eriksson som är partiets politiska sekreterare.
Men det som tas med i filmen är ingen slump, det här är vad Linköpingsbor uttryckt är viktigt, enligt ombudsman Elias Aguirre.
– Vi har pratat med massor av Linköpingsbor och fler ska det bli, säger han.
Drygt 13 500 samtal har man haft under våren i olika områden, där man knackat dörr. Dessutom har man fått 1 300 svar på en enkät.
Att prata med folk, och på det viset komma ut med sitt budskapet, är det allra viktigaste, tycker de tre. Fram till valet räknar de med att det totalt ska genomföras ytterligare drygt 23 000 samtal.
Valfilmen – som ska spridas på sociala medier – visas på stans biograf, som en liten "förfilm", med start i kväll.
– Genom att visa den på bio tror vi att vi når barnfamiljer och unga människor, säger Sara Eriksson som är partiets politiska sekreterare.
Frågan vad filmen har kostat vill de inte svara på. Men det är i alla fall billigare än att annonsera, säger Kristina Edlund.
Bakom filmen står Sara Eriksson och Elias Aguirre som haft ett produktionsbolag till sin hjälp.