Det är fyra år sedan som kommunen startade ett åtgärdsprogram för att få ned mängden farliga partiklar i innerstaden och framförallt på Hamngatan där luften var som sämst.
Man riktade in sig på följande tre punkter för att nå önskat resultat:
Förbättrad renhållning för att förhindra damm och partiklar att virvla upp i luften.
Sänkt medelhastighet.
Minskat flöde av trafik.
År 2012 visade mätningar att 18 100 fordon (personbilar och tung trafik) passerade förbi varje dygn.
Tre år senare, efter att gatan byggts om med särskilda bussfiler och fler stopp, uppgick antalet till 11 800.
Ombyggnationen resulterade också i medelhastigheten sjönk.
Gunnar Gustafsson, ordförande i bygg- och miljönämnden (MP), konstaterar nu att luftkvalitén på Hamngatan blivit avsevärt bättre.
– 2011 låg vi inte i närheten av de gränsvärden som gäller enligt svensk och europeisk lagstiftning. Två år senare var vi i nivå med dem och 2017 hamnade vi en bra bit under. Självklart är vi mycket glada över att vi äntligen lever upp till de krav som lagen anger, men samtidigt är partiklar fortfarande ett stort gissel. Särskilt för de som lever med besvärliga luftvägssjukdomar.
Gustafsson betonar därför att arbetet med att förbättra luftkvalitén i stan måste fortsätta.
– Reducerad biltrafik, sänkta hastigheter och ökad städning på fler gator är det som behövs för att vi ska minska problemen, säger han.