Total 25 577 företagare, varav 386 från Linköping, svarade i årets undersökning av företagsklimatet som Sveriges kommuner och landsting (SKL) har genomfört. När SKL rankar kommuner med över 40 000 invånare hamnar Linköping på elfte platsen, med Nöjd-kund-index, NKI, på 75 enheter. Senast kommunen deltog i hela undersökningen 2013 placerade den sig på plats 36.
I undersökningen mäts kvaliteten på den kommunala myndighetsutövningen och servicen gentemot företagen inom sex områden. Linköpings kommuns företrädare som sysslar med serveringstillstånd får det allra högsta NKI, av kommunens samtliga myndigheter, när företagarna säger sitt. Indexet är hela 82 enheter av 100 möjliga, medan riksgenomsnittet ligger på 75. Företagarna är också nöjda med områdena livsmedelskontroll samt med miljö- och hälsoskydd som får NKI på 78 enheter respektive 80.
– Det är glädjande att se att våra satsningar på att förbättra företagsklimatet i kommunen går i rätt riktning och att Linköping får en så god ranking i SKL:s nya mätning. Nu fortsätter arbetet för att tillsammans göra vår kommun ännu bättre för företag att verka i, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).
När det gäller området bygglov är kommunens NKI dock betydligt sämre och ligger på 71. Gunnar Gustavsson, ordförande i bygg- och miljönämnden, har en förklaring för det.
– Det finns egentligen två förklaringar. Den ena är att det byggdes rekordmycket förra året och därför var väntetider på bygglov längre trots att vi jobbade hårt. Den andra är att vår personal på kontoret är väldigt eftertraktad nu när det byggs mycket. Det innebär att vi hade en stor personalomsättning vilket också påverkar anläggningstider, säger han.
I årets undersökning deltog 171 kommuner och Linköping placerar sig på plats 46 i den totala rankningen. Kvalitetsfaktorer som NKI bygger på och som företagare bedömde i sina svar handlade om en kommuns information, tillgänglighet, effektivitet, bemötande, kompetens och rättssäkerhet inom de olika områdena.