Sammanlagt har det kommunala bolaget Lejonfastigheter fått sju och en halv timmes kommunikationsrådgivning av PR-konsulterna Erichs Communications. Timkostnaden var 950 kronor och notan landade på 7 125 kronor plus moms.
Förklaringen till varför PR-konsulterna togs in är att bolagets egen marknads- och kommunikationsansvarige hade blivit sjuk. Sedan ett år tillbaka sköts kommunikationen utåt vanligtvis av henne.
Ville vara förbereddTill människor som har reagerat på att ett kommunalt bolag lägger pengar på hur en uppseendeväckande nyhet ska presenteras säger vd:n Per Ridne:
– Det är viktigt att vara förberedd. Syftet var egentligen att förmedla information. Något annat uppsåt har vi inte. Jag är angelägen om att vi är öppna.
På frågan om uppdraget – som gick ut på att minimera uppmärksamheten – har misslyckats svarar Per Ridne:
– Jag har ingen kommentar till det.
Huruvida bolaget tänker anlita Erichs Communications igen vet inte vd:n, utan hänvisar till Lejonfastigheters kommunikationsansvarige. När det gäller större jobb som till exempel årsredovisningar har bolaget ett avtal med Markus reklambyrå.