Statens väg- och transportforskningsinstitut har genomfört en attitydundersökning i Haninge, Huddinge, Landskrona och Örebro för att undersöka vilka faktorer som påverkar människors avsikt att cykla och hur man kan få den ”ovillige” cyklisten att börja cykla.
– Som väntat visar resultatet att sträckans längd har stor betydelse för om man väljer att cykla eller ej. Men även socialpsykologiska faktorer förklarar individens intention att cykla, där upplevd känsla av kontroll var speciellt viktig, säger Sonja Forward, forskare på VTI i ett pressmeddelande.
De som svarade, lade störst vikt vid att resan var bekväm, att de kunde hinna med vardagliga aktiviteter och att de kunde ta sig från olika platser utan för stora omvägar.
– Det är viktigt att man har en långsiktig strategi som delas in i olika delmål där det slutliga målet är ökad cykling. Det är också viktigt att kampanjmakare noga definierar vilken målgruppen är, säger Sonja Forward.
För att nå den målgrupp som befinner sig i början av en förändringsprocess menar VTI att man bör lyfta fram cyklingens positiva aspekter. Mindre uppmärksamhet krävs för att övertyga människor om att cykling är bra för den egna hälsan och miljön. Det vet de redan. Istället är den stora utmaningen att övertyga dem om att deras beteende är problematiskt, att de har mycket att vinna på att börja cykla.
– Åtgärder i detta skede kan vara att öka cykelns status, diskutera frågan i media men även på arbetsplatser så att resenärerna ständigt blir påminda om sitt val av transporter. Lyft fram cyklingens positiva aspekter som ger kortsiktiga belöningar och visa hur folk på ett lätt sätt kan ändra sina resvanor, säger Sonja Forward.