Så ska rattfylleridöden stoppas

Rattfylleriet är den vanligaste orsaken till trafikdöd. Det hävdar Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, som nu lanserar en alkobom för att bekämpa fylleriet.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2016-04-11 15:00

En snabb blåsning i röret och bommen går upp – om du är nykter, vill säga. Så fungerar systemet som MHF utvecklat tillsammans med det svenska företaget Servotek.

Alkobommen har testats i stor skala i frihamnen i Stockholm. 50 000 förare testades, varav 268 åkte dit för rattonykterhet.

– Vi märkte också tydligt att andelen rattonyktra gick ner när projektet blev känt, så den preventiva effekten ska inte underskattas. Den första dagen tog vi nio rattfyllerister första timmen. Fyra av dem var lastbilschaufförer och den värsta hade 2,18 promille. Tänk dig en sådan chaufför med en farlig last genom Stockholm, säger Tomas Jonsson som är vd på MHF:s testlabb.

Fotbollshuliganer kan stoppas

Hamnar är en bra plats att sätta upp kontrollerna på, menar MHF. Det är intensiv trafik under begränsade tider och polis kan vara på plats för att ta hand om dem som blåser rött.

Åkerier skulle också kunna installera bommarna som ett billigare och snabbare alternativ till alkolåsen.

Systemet behöver inte kopplas till en vägbom utan lika gärna till en grind av något slag. MHF pekar på att all flygpersonal kunde passera en sådan grind i stället för dagens system med stickprov.

– Många andra har hört av sig till oss. Forsmarks kärnkraftverk till exempel. Och fotbollsklubbar – man behöver inte ställa in systemet på just 0,2 promille utan klubben kan själv bestämma hur berusad en åskådare ska tillåtas vara, säger Tomas Jonsson.

Kan hjälpa polisen

Enligt MHF är testet säkrare än polisens vanliga utandningsprov.

– Vi har testat det på Nationellt forensiskt centrum i Linköping. Det är lika tillförlitligt som polisens bevisprov, alltså det noggrannare prov som tas på dem som blåst rött, säger Tomas Jonsson.

Jonsson tror att polisen kommer att börja använda MHF:s system vid sina trafikkontroller eftersom testet går på ett par sekunder och inte kräver några stora personalresurser.

– Polisen har minskat antalet alkotester rejält sedan de tog bort sitt volymkrav 2014. 2015 var det sämsta året sedan 1964 och i år har antalet tester gått ner med ytterligare 60 procent. Med den här metoden kan de lätt börja göra mängdtester igen – och det behövs i avskräckande syfte.

"Ingen ska dö av rattfylleri"

MHF avvaktar nu ett regeringsbeslut på hur alkobommen ska användas i Sverige. En huvudfråga är vilken myndighet som ska ha huvudansvaret för kontrollerna vid hamnarna.

I väntan på det åker MHF på turné och visar upp systemet och på måndagen var de vid Saab Arena i Linköping.

– Vårt mål är att ingen ska dö av rattfylleri i Sverige. Det målet har vi haft sedan 1926, säger MHF:s vd Göran Sydhage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om