Så mycket lägger östgötska aktörerna på Almedalsveckan

Region Östergötland och Linköpings kommun satsar tillsammans en miljon kronor på sitt deltagande i årets Almedalsvecka. "Det handlar om att stärka bilden av Östergötland som en attraktiv region", säger regionutvecklingsdirektören Richard Widén.

En miljon kronor. Så mycket satsar Region Östergötland och Linköpings kommun på Almedalsveckan tillsammans.

En miljon kronor. Så mycket satsar Region Östergötland och Linköpings kommun på Almedalsveckan tillsammans.

Foto: Anders Wiklund/TT

Linköping2023-06-29 08:30

Just nu samlas tiotusentals människor i Visby och på Gotland för att delta i Almedalsveckan. Det arrangeras seminarium och föreläsningar med fokus på olika samhällsfrågor – och det hålls också politiska tal. Under varumärket East Sweden Arena är Region Östergötland, tillsammans med Linköpings och Norrköpings kommuner, en del av det stora arrangemanget. Aktörerna har skapat en mötesplats på Almedalsveckan där det arrangeras seminarium onsdagen och torsdagen.

Regionen satsar totalt cirka 800 000 kronor.

– Pengarna går till att skapa en arena som vi använder för seminarierna. Vi hyr mark och bygger upp ett tält – men det handlar också om den teknik vi använder för att livestreama och göra allting tillgängligt, säger regionens regionutvecklingsdirektör Richard Widén.

undefined
Richard Widén, regionutvecklingsdirektör på Region Östergötland, menar att syftet med Almedalssatsningen är att stärka bilden av Östergötland.

Varför är det värt att satsa 800 000 kronor?

– Det är en logisk fråga, men det handlar om att bygga bilden av Östergötland. Samtidigt som det är tuffa tider i den offentliga verksamheten behöver vi också arbeta för att stärka bilden av regionen. Målet är att få fler som vill starta företag i Östergötland, som vill flytta sina företag hit eller flytta hit för att verka och leva. På så sätt stärker vi skattekraften till vården och annan offentlig verksamhet.

Richard Widén menar också att Almedalen är en unik mötesplats som inte finns någon annanstans i Sverige, där regionen och kommunerna har möjlighet att till exempel stärka samverkan med andra myndigheter.

Vad menar ni med att stärka bilden av regionen?

– Att vi lyfter fram de styrkor som vi har i regionen. Det är ganska många. På programmet i dag (läs onsdag) har vi pratat om cirkulär ekonomi och vi har precis pratat om hur vi kan få fler innovationer inom vården, säger han.

undefined
Louise Felldin, näringslivsdirektör i Linköpings kommun, är en av fyra tjänstepersoner från Linköping som deltar i årets Almedalsvecka. Tillsammans med regionen och Norrköpings kommun arrangerar Linköping mötesplatsen East Sweden Arena.

För Linköpings kommun landar Almedalsnotan på cirka 200 000 kronor. Näringslivsdirektören Louise Felldin är en av de tjänstepersoner som är på plats.

– Kommunens budget är på över tio miljarder kronor så det här måste ändå betraktas som en ganska liten slant. Vi hoppas kunna bygga bilden av Linköping som framtidsstaden och som en framtidsorienterad region som tar sig an samhällsutmaningar och attraherar kompetens. Vi deltar också i andra aktörers seminarium och pratar bland annat om stora infrastrukturprojekt som Ostlänken som är betydelsefulla för vår regions tillväxt, säger Louise Felldin.

Karta: Almedalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!