Försvars- och säkerhetskoncernen Saab redovisar en sämre rörelsevinst i sin delårsrapport för första kvartalet 2018. Håkan Buskhe hänvisar till lägre antal utleveranser och till engångsposter.
– Vi har inga större superordrar det här kvartalet. Men de mindre och medelstora växer. Vi har haft lite mindre utleveranser från affärsområdet Dynamics. Vi har städat av ett antal gamla projekt vi har haft och justerat marginalen på affärsområdet Surveillance.
I första kvartalet 2017 fick Saab två större beställningar om totalt 5,2 miljarder kronor. Att jämföra med första kvartalet 2018, då Saab mottog en större beställning av utvecklings- och driftstödsresurser för Gripen från storkunden Försvarets Materielverk (FMV), på 1,35 miljarder.
Men Saab-vd:n är annars nöjd med första kvartalet:
– Vi har haft en bra start. Det är också svårt att jämföra olika kvartal. Det är stora leveranser och projekt som sker över tid. Det här är det näst starkaste förstakvartal vi har haft. Det följer våra planer, säger Håkan Buskhe.
Saab genomförde under första kvartalet en premiärflygning med den nya generationen flygburet övervakningssystem, Globaleye. Man noterar också en tillväxt inom affärsområdet Surveillance, och Aeronautics.
Under 2018 har företaget tidigare uttryckt att man hoppas på att avsluta en affär med de äldre Gripen-planen av version C/D. Sannolikt till något europeiskt land. Saab har även intensifierat aktiviteterna med att sälja den modernaste versionen – Gripen E/F – vilket i så fall kan ske med tekniköverföring på köpet.
Hur går det med Indien?– De har begärt in information från ett antal tänkbara leverantörer som ska vara inne i början av juli. Vi tycker att vår är välskriven, och att vi har bra chanser. Vi kommer naturligtvis att lämna in informationen. Det kommer att ta ett antal månader innan vi får feedback. Indien har ett skriande behov. För oss skulle det passa bra i den cykel vi är med Gripen E/F, i vårt leveransmönster. Det är ju dessutom det nyaste stridsflygplanet på marknaden.
Detta går alltså slag i slag med beskedet om vilket skolflygplan USA:s flygvapen tänker välja. US air force har uttryckt att man kan ge besked i juli–augusti i år. Saab har tillsammans med amerikanska flygjätten Boeing utvecklat T-X, ett skolflygplan för serietillverkning.
– Det är en väldigt stor affär som vi hoppas på att vinna. Vi har gjort alla tester och lämnat in data för serieproducerade testflygplan. Vi har kommit innanför det ramverk av krav som US air force ställer. Vi vet inte vad våra konkurrenter har, men jag är hoppfull.
Saab bygger nu en helt ny, svensk ubåt – modellen A26 – vid Karlskronavarvet. Beställare är Försvarets materielverk. Delar av Saabs undervattensprodukter utvecklas i Linköping. Uppgifter i bland annat Svenskadagbladet pekar på att projektet går mot fördyringar. Tanken är att projektet ska finansieras med export, och enligt ett tidigare SvD-avslöjande ska Saab ha ett ess rockärmen: En möjlighet att omförhandla priset, om projektet inte har en exportkund inom en viss tid.
Kommer ni att använda den?– Jag vill inte kommentera vilka kontraktsförhållanden vi har med FMV. Vi gör nu stora ansträngningar tillsammans med svenska staten att sälja våra produkter till Polen och till Nederländerna, svarar Håkan Buskhe.