Saab tar beslut på måndag

Saab tar på måndag beslut till försvarsmaktens rekommendation att under en vecka ställa in flygningar med Gripen av den senaste modellen C och D. Tjeckien flyger dock vidare med sina plan i viss utsträckning.

Piloterna Ola Rignell och Mikael Ljungberg kör Jas 39 Gripen

Piloterna Ola Rignell och Mikael Ljungberg kör Jas 39 Gripen

Foto: Jan-Christer Persson

Linköping2007-04-21 00:00

På måndag kommer Saab att ta beslut hur man skall göra med sina provplan av version C och D.

Försvarsmakten gick på fredagskvällen ut med ett beslut att ställa in flygningarna med den versionen av Gripenplanen tills man fått mer klarhet i om det rör sig om en ofrivillig utskjutning eller inte.

- Vi kommer på måndag att ta ett beslut hur vi skall göra, säger Heidi Wendt, informationschef för Saab Aero systems.

Flygverksamheten på Saab kommer att bli delvis påverkad av inställda flygningar. Flera av provplanen är dock av versionerna A och B och berörs alltså inte av stoppet.

Inte heller flygvapnet drabbas av något totalstopp i Flygverksamheten. En stor del av flygvapnets Gripenplan är av A och B-version. Det gäller bland annat F 7 på Såtenäs den flottilj som först fick Gripen. Även på F 21 finns det A-gripar som nu sätts in för att man skall kunna slutföra den militära övningen Fokus.

Tjeckien kommer enligt Ulf Lindström på Försvarets materielverk att fortsätta ha Gripenplanen i "incidentberedskap" men i övrigt att dra ned. Ungern utbildar för närvarande sin personal på planen och kommer troligen också att avvakta.

Ulf Lindström tror att det efter måndagen blir en dag efter dag-bedömning av hur man skall göra.

- Det är ju försvarsmakten som äger frågan, säger han.

A-versionen berörs inte eftersom den inte har samma version av räddningssystem som C och D.

JAS 39 Gripen i C och D-version är till utseendet lika de tidigare men har kraftigare skrov och är anpassade till bland annat lufttankning och ett system som producerar syre ombord.

Planen har heller inte samma raketstol som A och B-versionerna.

Nyckelperson i den fortsatta utredningen blir säkethetsmaterielexperten Claes Danielsson från Linköping.

Likaså kommer den engelske tillverkaren av raketstolen Martin Baker att bli involverad i utredningen.

Raketstolen på Gripen utlöses genom att man drar i en ögla markerad med gul-svarta ränder. Öglan till utlösningshandtaget sitter placerad på golvet mellan stolen och styrspaken. Piloten flyger med höger hand och manövrerar systemen antingen genom knapptryckningar på spaken eller med vänster hand.

I normala fall så skall man inte behöva ha någon hand nere vid utlösningsöglan.

Raketstolen brukar klara sig ganska bra och därför finns det ganska stora möjligheter att se om handtaget aktiverats eller inte.

Piloten har upplevt att huven splittrats strax före utskjutningen men det är normalt eftersom den sprängs loss med en sprängtråd innan stolen lämnar kabinen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om