AESA är en förkortning för Aktivt Elektroniskt Styrd Antenn. Radarn innehåller galliumnitrid – ett material som medför lägre energiförbrukning och bättre värmetålighet.
På tisdagen meddelade Saab i ett pressmeddelande att företaget har genomfört de första flygproverna med den nya AESA-radarn. Proverna uppges ha genomförts med goda resultat. Under flygningen samlades en mängd data in medan radarn upptäckte och följde olika typer av mål.
Radarn är utformad för stridsflygplan men kan också anpassas till andra typer av plattformar. Saab har tidigare sålt en version av den nya AESA-antennen till USA.
– Detta är ett viktigt steg inom utvecklingen av vår nya AESA-radar för stridsflyg. Vi ser stora möjligheter för radarn, som är modulbaserad, skalbar och anpassningsbar, vilket innebär att den kan användas för en rad olika applikationer, Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance, i en kommentar.
Flygproverna genomfördes med radarn installerad på ett tvåsitsigt Gripen D-flygplan.
Den nya radarn ger, enligt Saab, bredare bandvidd, vilket gör den mer pålitlig med ökad tillgänglighet och effektivitet. Radarn får bland annat bättre prestanda mot små mål, förbättrad elektronisk störskyddsförmåga och förmåga att stödja mer avancerade vapenpaket. Radarn installeras i stridsflygplanets nosparti.
Den nuvarande nosradarn har varit i drift på stridsflygplanet Gripen sedan 1992 i länder som Sverige, Sydafrika, Tjeckien och Thailand.