LÄS MER: Så här ser det nya flygplanet ut.
Nu gäller det att övertyga det amerikanska flygvapnet. Vid tisdagens visning i Boeings fabrik i Saint Louis presenterade man två flygplan. Saabs verksamhetsansvarige Eddy de la Motte sa till Corren i en tidigare intervju att det inte handlar om en prototyp utan om ett serieflygplan man tagit fram.
Boeing T-X är ett helt nytt flygplan, konstruerat för det amerikanska flygvapnets utbildningsprogram för framtidens piloter och använder enligt ett pressmeddelande från Saab och Boeing den senaste teknologin och de modernaste produktionsmetoderna. Det har konstruerats för att kunna vidareutvecklas när tekniken, uppdragen och utbildningsbehoven förändras i framtiden. Flygplanet ska vara både mer kostnadseffektivt och mer flexibelt än äldre, befintliga lösningar.
– Vårt T-X är det bästa valet och redo för att utbilda piloter under många generationer framöver, säger Leanne Caret, vd för Boeing Defense, Space & Security i en kommentar
.
Boeing T-X är enmotorigt samt har dubbla stjärtfenor, en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre synfält och en avancerad cockpit med inbäddade utbildningsfunktioner. Systemet erbjuder även toppmoderna markbaserade utbildningssystem och har en konstruktion för kostnadseffektiva framtida underhållslösningar.
– Saab bygger för det amerikanska flygvapnets framtida pilotutbildning. Vi har lyckats ta fram den bästa lösningen tack vare utmärkt samarbete med Boeing och en tydlig strategi redan från den första dagen, säger Håkan Buskhe, Saabs vd.
T-X är tänkt att ersätta det amerikanska flygvapnets nuvarande skolflygplan, T-38. Det amerikanska flygvapnet förväntas välja kontraktspart i slutet av 2017, ett kontrakt som kan innehålla en order på 350 flygplan. Boeing och Saabs träningssystem är ett av flera i den kommande upphandlingen. Det nya skolflygplanet beräknas tas i operativ drift år 2024.
Vi hoppas kunna återkomma med en egen intervju med Saabs vd Håkan Buskhe under kvällen.