Saabs vd: "Vi behöver färre ingenjörer"

Saabs vd, Håkan Buskhe, säger att företaget behöver färre ingenjörer och fler anställda inom produktionen. Totalt sett kommer antalet anställda i företaget att minska – oklart dock med hur många.

Saabs vd, Håkan Buskhe.

Saabs vd, Håkan Buskhe.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-07-20 09:53

På fredagen presenterade Saab en kvartalsrapport som visar att vinsten före skatt för årets andra kvartal blev 244 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på 355 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol. Orderingången under kvartalet uppgick till drygt 6,5 miljarder kronor, vilket ska jämföras med en orderingång på 10,8 miljarder kronor under samma tid förra året.

– Vi är helt klart på väg i rätt riktning. Det är ett starkt andra kvartal. Sedan är det svårt att analysera Saab på kvartal och halvår eftersom vi har så långa ledtider, säger Håkans Buskhe i en intervju med redaktionen.

Enligt Saabs vd pågår nu ett analysarbete inom företaget för att effektivisera verksamheten.

– Vi arbetar med effektiviseringar hela tiden. Driver man firma gäller det att hushålla med pengarna. Saab har vuxit väldigt mycket under de senaste åren. Vi har ökat vår orderstock under de senaste tre, fyra åren från 34 miljarder kronor till 110 miljarder kronor. Vår omsättning har ökat med nästan 50 procent.

– När man växer så snabbt blir det generellt sett så att allt från stödsystem till allting annat uppvisar en viss ineffektivitet. Och den ska vi ta och hantera över tid. Det är inget dramatiskt och jag ser inga stora varsel.

Effektiviseringar betyder ofta i klartext uppsägningar. Tidningen Dagens Industri har, med hänvisning till anonyma källor, uppgett att drygt 1 000 anställda och konsulter i företaget är övertaliga.

Är det neddragningar av personalstyrkan på gång?

– Vi kommer att anpassa vår kostym framåt. Vi är inne i ett intensivt skede när det gäller våra projekt. Det är väldigt ingenjörsintensivt just nu. Projekten går enligt de budgetar och tidsplaner som vi har, säger Buskhe och fortsätter:

– Nu kommer vi in i en mer produktionsrelaterad fas. Det kommer att innebära att vi behöver färre ingenjörer och fler anställda på produktionssidan. Totalt sett kommer antalet anställda, inkluderat konsulter, att bli färre. I dag har vi ungefär 2 000 konsulter inne i Saab.

Hänger detta samman med att Gripen E och T-X är mer eller mindre färdigutvecklade och nu kan börja produceras?

– Ja, det kan man säga, även om vi aldrig blir riktigt klara med utvecklingen. Planen vidareutvecklas hela tiden och när vi förhoppningsvis vinner T-X så finns det ingenjörsarbete runt omkring det.

T–X är det nya skolflygplan som Saab har utvecklat tillsammans med Boeing och som har erbjudits det amerikanska flygvapnet. Ett beslut från USA väntas senare i sommar.

Finns det i dag någon uppskattning om hur många ingenjörer som kan bli övertaliga?

– Det är klart att vi har interna siffror, säger Saabs vd, som dock inte vill nämna hur många det rör sig om.

– Det är en betydande del för vi har också anställt en betydande del de senaste åren. Vi har gått från ungefär 12 000 anställda till drygt 17 000 anställda. Vi måste effektivisera om vi ska kunna fortsätta satsa 25 procent av vår omsättning, och fortsätta ligga i världsklass, på forskning och utveckling och satsa på nya produkter. Vi måste se till att vi kontinuerligt har en effektiv verksamhet.

Håkan Buskhe ser, trots att det alltså ser ut att bli neddragningar i personalstyrkan, ljust på företagets framtid.

– Man får inte glömma bort, vilket vi kanske inte har kommit igenom med, att vi har mera aktiviteter på Saab i dag än när vi peakade inom försvarsindustrin under kalla kriget. Det har aldrig hänt att vi bygger två nya flygplan samtidigt, det har aldrig hänt att vi halvtidsmodifierar och bygger nya ubåtar samtidigt. Det är väldigt intensivt.

– Om vi skapar nya produkter kommer den här tillväxten att fortsätta och då kommer vi att bygga nya flygplan i Linköping. Det kan man bara göra om man driver en effektiv verksamhet.

Nyligen fick Saab ett nytt miljötillstånd från mark- och miljödomstolen i Växjö. Tillståndet ger Saab möjlighet att tillverka 30 flygplan per år i Linköping.

– Det är viktigt att vi kan bedriva och utveckla vår verksamhet i Linköping. Vi vill bygga fler flygplan och vi vill bygga fler typer av missiler och utveckla vår konsultverksamhet. Om vi inte kan testa och utveckla våra flygplan i Linköping, då har vi ett stort problem. Men uppenbart verkar det gå åt rätt håll, säger Buskhe.

Saab vill effektivisera verksamheten. Det behövs dock flera anställda inom produktionen. Här från fabriken i Tannefors.
Saab vill effektivisera verksamheten. Det behövs dock flera anställda inom produktionen. Här från fabriken i Tannefors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!