– Många säger att ADHD är en superkraft. Men ADHD är min värsta fiende.
Sanna Kvarnström, 23, och Linnéa Bergström, 24, är båda diagnostiserade med autism och generell ångest. Linnéa har även ADHD och depression. Innan hjälpen från liu hade de båda stora problem med att planera och förstå sina skoluppgifter.
– De enda betygen jag fick var underkänt. Jag kände att ingenting spelar roll längre, berättar Sanna.
När Linnéa började studera hade hon ännu inte fått sin diagnos. Hon mådde dåligt, var extremt stressad och träffade aldrig någon.
– Jag bara pluggade och grät. 2024 gick jag in i väggen: Jag kom inte upp ur sängen.
Sannas och Linnéas diagnoser gör det svårt för dem att sätta rimliga mål och arbeta lagom med skoluppgifter. Ibland slutade det med att plugget sköts upp till dagarna innan deadline.
Vardagen kan vara minst lika svår att organisera som plugget. Hemma är det ofta kaos: all energi har gått åt under skoldagen. Ibland får de välja mellan att äta, diska eller umgås med kompisar.
Det finns bara ork för ett alternativ.
Men vändningen kom när de fick studiementorer.
Studiementorerna, alltså andra studenter anställda av Liu för att hjälpa studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF-diagnos), är särskilt bra på att översätta och bryta ner skoluppgifter. De fördelar även ut arbetet över en rimlig tidsperiod. Den tydliga planeringen ger Sanna och Linnéa mer tid till annat.
De behöver inte längre välja mellan att plugga, äta eller umgås med andra.
– Jag har kunnat gå på min första studentfest, berättar Sanna.
Även betygen har förbättrats. Kurser som tidigare kändes omöjliga får de, efter mentorshjälpen, mer än godkänt i.
Men nu ska stödet försvinna.
Liu frångår upplägget med studiementorer. Efter sommaren ska proffsmentorer anställas istället. Veckokontakten byts ut mot fem mötestillfällen, samt några grupptillfällen. Stödet är begränsat till en termin.
Därefter förväntas de klara sig själva.
Låter inte proffsmentorer bra då?
– På pappret, ja. Liu motiverar förändringen med att fler ska få hjälp, säger Linnéa och nickar.
Men Sanna och Linnéa är kritiska mot att mentorsstödet ska fokusera på strategier och studietekniker. Oron är att stödet ska sluta vara anpassat utifrån individens behov.
–Vi hade till exempel kunnat hamna i samma grupp. Men våra behov skiljer sig helt, säger Sanna.
Vad är ni mest oroade för?
– Att stöd dras ner hos en grupp som har svårt att klara sig själva. För oss som lever i det här varje dag ser det jättehemskt ut. Det handlar helt enkelt om våra rättigheter, menar Sanna.
Men Sanna och Linnéa har inte gett upp. De har en namninsamling och planerar en demonstration mot beslutet. I dagsläget har insamlingen över 200 underskrifter.
– Jag är så besviken på att de inte har pratat med oss, förklarar Linnéa.
Sarah Dahlgren, enhetschef på studenthälsan bemöter kritiken. Antalet studenter med riktat pedagogiskt stöd på Liu (bland annat mentorsstöd) har ökat med 250 procent på tio år. Ökningen har lett till höga kostnader och det nationella bidraget från utbildningsdepartementet räcker inte till.
Liu följer Umeå och Uppsala universitet som båda infört liknande förändringar kring mentorsstöd. Målet är att effektivisera och kvalitetssäkra stödet.
Sarah Dahlgren förstår de studenter som känner oro kring beslutet och ser både för- och nackdelar med det tidigare mentorsstödet. Men hon tror att det nya upplägget kommer att stärka studenternas självständighet.
– Vi kan inte hålla studenter i handen genom studentlivet för att sen släppa dem vid examen. Det tidigare stödet har inte tillåtit studenterna att utvecklas själva, säger Sarah Dahlgren.
Det finns en oro att stödet kommer bli för generellt, hur ser ni på det?
– De som arbetar med riktat pedagogiskt stöd på Liu har stor erfarenhet och individanpassningar görs alltid med studenterna man möter. Annars hade vi inte kunnat arbeta med det här. Det nya upplägget innebär inte att man läser av en mall utan att man använder beprövade verktyg att möta just de behov studenterna har, förklarar Sarah Dahlgren.