Inom Vägverket region sydöst är vägstandarden på flera vägar och vägavsnitt undermålig ur trafiksäkerhetssynpunkt, bland annat E 22 (Norrköping-Skånegränsen), riksvägarna 31 och 32 (Jönköping-Västervik) och rv 25 (Halmstad-Kalmar).
Motormännens Riksförbund, M, har betygsatt vägarna i en skala från 4 stjärnor ner till 1 stjärna. Stjärnmärkningen har gjorts enligt det nya europeiska systemet EuroRap, som motsvarar krockprovningsprogrammet EuroNcap, där bilarnas säkerhet testas.
Långa sträckor av E22 mellan Norrköping och Västervik, där inte vägen byggts om till 2+1-väg, får två stjärnor, det vill säga underkänt.
-- Här behövs omedelbara åtgärder. E22 måste uppgraderas till minst trestjärning status, säger Niklas Thorslund, som är projektledare för EuroRap.
Han anser att det går alldeles för långsamt att förbättra vägmiljön på E22 och andra semestervägar som ingår i undersökningen.
-- E22 är bitvis trafikfarlig, säger Niklas Thorslund.
Vägar som får betyget en och två stjärnor är i semestertider extra farliga. En hårt trafikerad väg i kombination med bilförare som inte är så vana att köra långa dagsetapper till vardags är en stor olycksrisk.
Stefan Bertilsson, som är säkerhetsansvarig på Vägverket region sydost, är medveten om att E22 är en farlig väg, inte minst i semestertider
-- Vi har brist på pengar, och kan inte rusta upp hela vägsträckan på en gång. Men vi har trots allt fått feedback på de förbättringar som gjorts på vägen, med bland annat 2+1-väg, säger han.
I den nationella vägplanen finns ett antal projekt för säkerhetsförbättringar längs hela E22. Men det är ett långsiktigt arbete.
-- Det finns flera vägar som är dåliga i regionen. Här sker alltid en prioritering. Ett av kraven är att åtgärderna ska vara lönsamma, att man ska få tillbaka pengarna genom att vägen exempelvis blir trafiksäkrare.
I en tidigare säkerhetsmärkning har stora delar av E4 genom Östergötland fått ett högt betyg, det vill säga 4 stjärnor.