Show om hållbarhet och framtidshopp

Under en två timmars show bjöd projektet we_change in gymnasieelever för att prata om hållbarhet och motivation. Företag ställdes mot väggen och fick svara på frågor från eleverna på Katedralskolan.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2014-04-04 09:35

­ – Varför ska vi ta skit för något som vi inte själva skapat. Det frågade en elev till ett företag under en show berättar Kim Jakobsson som är vd på ungdomar.se.

Idén kring we_change-turnén kläcktes för tre år sedan när besökare på ungdomar.se hade mycket frågor kring klimat och miljö och oron runt det.

Ungdomar.se är ett fristående företag som ägs av företagsgruppen Stenhaga. Projektet ska få unga att engagera sig mer i hållbarhetsfrågor.

­– Många ungdomar ser inte sig själva som aktörer, säger Magnus Åkerlind, projektledare för we_change.

Showen är till för att motivera och inspirera unga att agera mer.

– Mycket av idén är att få dem att tro på sig själva men också, genom redskap, att agera. Det finns mycket en ung person kan göra även fast de inte kan rösta, säger han.

I showen ställer stora företag upp och svarar på elevernas frågor. I Linköping var kemiföretaget Henkel, Ikea, Coca-Cola, Returpack samt Linköpings kommun med.

– Många företag vill vara transparanta men vågar inte för att de är rädda för att bli granskade. Genom att elever nu får ställa frågor ger vi dem en liten möjlighet att vara just transparanta, säger Kim Jakobsson.

– Det är unikt att de vågar ställa upp, jag tror att de vill ta en dialog med de unga. De vill få ungas input men också förmedla en bild som inte kommer ut annars, säger Magnus Åkerlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om