Att resa från Stockholm till Linköping på något annat sätt än med tåget är otänkbart för Crister Fritzson.
– Det var det absolut snabbaste sättet att ta sig hit, säger han.
Vd:n skulle ha anlänt klockan 08.58, men rullade i stället in på resecentrum några minuter efter klockan nio i onsdags morse.
– Vi ska hålla tiden. Ingen försening är acceptabel, har vi en tidtabell ska vi hålla den, säger Crister Fritzson.
Å ena sidan. Å andra sidan tillägger han att fem minuter inte är något problem.
– Ingen som sätter sig i bilen (i Stockholm) kan säga "jag kommer till Malmö 13.55". Det finns inte.
På Konsert & kongress pågår ett av SJ:s numera omtalade dialogsamtal med cirka hundra anställda. De infördes av vd:n själv när han började.
Där sitter lokförare, tågvärdar, mellanchefer, resesäljare, städare och pratar om jobbet. För stunden diskuteras värdeorden ”pålitligt” och ”enkelt”. Uppgiften är att komma på vardagssituationer där det är svårt att agera så att SJ uppfattas som just enkelt.
Tim Jonsson är resesäljare i butiken i Stockholm.
– Att motivera varför hemsidan är som den är. Det är svårmotiverat, säger han.
Sedan kommer gruppen in på bussersättningarna i somras.
– Det vi hörde i butiken var att det var svårt att hitta dit. Vart bussarna går ifrån, säger Tim Jonsson.
Han föreslår mer folk på perrongerna.
– Så mer gula västar alltså? säger vd:n.
– Ja, mer gula västar, säger Tim Jonsson.
Erik Sandström, serviceledare ombord på snabbtågen i Stockholm, önskar bättre information vid spårändringar.
– Ibland ropar vi ut att det är spår sju, men det är inte alltid vi vet själva var spår sju är om vi bara är där några minuter, säger han.
Crister Fritzson berättar att problemet snart är löst, dock vill han inte avslöja hur.
Jag läste att du inte kan så mycket om tåg?
– Jag kommer från en annan bransch. Jag tar med mig mycket därifrån. Det är tredje branschen där jag jobbar med avregleringar. SJ kan tåg, det är den minsta kunskapen vi behöver. Vi har en bra och balanserad kompetens i ledningen, säger Crister Fritzson.
Men just SJ:s ledning har kritiserats för att vara både ung och oerfaren. Enligt tidningen Chef har åtta av tio i ledningsgruppen anställts år 2012 eller senare.
Hur ser du på det?
– Det vet jag inte vad det kommer från. Det förstår jag inte. Jag är inte orolig för det.
En ny vinter är i antågande, vad kan resenärerna förvänta sig?
– Vi har jobbat i många år på att vara förberedda inför vintern. Det gör vi inte på hösten. Vi är mer förberedda än någonsin.
Investeringar i fordon, nya avisningshallar och abonnerad information för sträckor och tidpunkter är några exempel.