Från och med den 14 april rullar det färre pendeltåg mellan Motala och Norrköping. Även trafiken mellan Tranås och Norrköping påverkas av Östgötatrafikens beslut.
Enligt Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, grundar det sig i att man vill ta höjd för risken att flera av lokförarna och övrig tågpersonal ska bli smittade av coronaviruset och därmed råka ut för en situation där man väldigt snabbt måste göra stora justeringar i tidtabellerna.
– Nu gör vi en mjuk övergång ifall det skulle inträffa. Dessutom har vi kunnat konstatera att färre resenärer använder sig av pendeltågen på senare tid.
Reaktionerna bland de som använder sig av bussar och den rälsburna kollektivtrafiken har inte låtit vänta på sig, vilket inte undgått ledningen på Östgötatrafiken.
På bolagets Facebooksida har följande kommentarer kommit in:
"När hela samhället kämpar för att förhindra smittspridning väljer Östgötatrafiken att minska antal avgångar. Känns som ett mycket dåligt beslut! Nu är det fullt på tågen igen. Stor risk för smittspridning".
"Nu är det ju lika fullt som vanligt vid sju på morgonen och folk sitter knappast 1-2 meter ifrån varandra trots att man försöker sprida ut sig".
"Era morgontåg är helt plötsligt överfulla efter denna anpassning. Vill ni att man ska bli sjuk genom att resa med Östgötatrafiken eller vad är tanken? Ändra tillbaka, tack!"
– Vi förstår att några har reagerat, men vi försöker hela tiden anpassa oss till den situation som råder. Skulle vi märka att det blir trångt om utrymmet har vi möjlighet att utöka antalet vagnar genom att koppla ihop två tågset. På så sätt skulle vi utöka antalet sittplatser från cirka 240 till omkring 480. Ett annat alternativ är att återgå till fler avgångar, men det är en något mer komplicerad manöver för oss att lösa i nuläget, säger Mattias Näsström.
Han betonar vidare att det ändå finns gott om sittplatser på morgon- och eftermiddagstågen mellan Motala och Norrköping.
– Vi genomförde en kontroll och såg att drygt 130 av de omkring 240 sittplatserna var upptagna. Det fanns således cirka 100 lediga. Man bör också beakta att det är först när man närmar sig Linköping från Motala som det blir fler passagerar på tågen. Det fylls på med folk för varje station som passeras.
Enligt Mattias Näsström kommer nuvarande tågtidtabell, med exempelvis avgångar varje halvtimma i morgon- och eftermiddagstrafiken istället för var 15:e minut, att gälla fram till den 14 juni då sommartidstabellerna tar vid. Dessa rullar i sin tur fram till den 17 augusti då körschemat för hösten tar vid.
– Vi befinner oss i en extraordinär situation där alla måste hjälpas åt. Kan man till exempel undvika att åka under rusningstrafiken bör man kanske välja en annan avgång.
Karin Gomér arbetspendlar mellan Vikingstad och Linköping och väljer att ta morgon- och eftermiddagstågen i stort sett varje dag.
– Tidigare, när tågen gick två gånger i halvtimman, var det inte särskilt trångt. Men i tisdags blev det plötsligt ont om platser. Det var betydligt fler personer som klev på. Både äldre och yngre.
Folk visar ändå respekt för varandra och försöker hålla avstånd, menar Gomér.
– Det känns som att de allra flesta tar ansvar för det som händer, säger hon efter att ha klivit av i Linköping på onsdagsmorgonen.