Så här mycket är din bil värd (kr)
Audi A4 Turbo 1,8 153 100
BMW 320i E46 163 000
Citroen Xantia 2,0 SX 103 200
Ford Mondeo 2,0 Trend 99 400
Hyundai Accent 1,5 GLS 74 300
Mazda 626 2,0 5d 109 200
Mercedes Benz E200 Classic 202 100
Mitsubishi Carisma 1,8 GDI 99 200
Opel Vectra 1,8-16 100 100
Peugeot 406 2,0 ST 107 100
Renault Laguna 1,8 5d 107 800
Saab 9-3 SE 2,0t 4d 122 000
Saab 9-5 SE 2,0t 4d 155 000
Skoda Octavia 1,6 5d 98 000
Toyota Corolla 1,4 Terra 92 700
VW Golf 1,6i 3d 104 200
Volvo V40 2,0T 132 500
Volvo V70 2,4 140 hk 180 200
De flesta begagnade bilar som värderas vid verkstädernas inbytestester har för det mesta skavanker.
-- Det händer väl att nyare bilar kan vara mer eller mindre felfria, och då får ägaren också bättre betalt, säger Ingemar Andersson, som är testansvarig på Rejmes i Linköping.
Alla bilar som ska bytas in testas på Rejmes. Kontrollen tar drygt en halvtimme. Här får bilägaren som vårdar sin bil lön för mödan, medan slarvern kan förlora flera tusenlappar på att bilen är dåligt skött.
Ingemar Andersson kör in en Renault Megane Touring i testhallen. Bilen som används som hyrbil är en 04, och körd knappt 3 500 mil. Den är fräsch och fin, och ser nästan ny ut.
Det har tidigare gjorts en okulär besiktning av bilen, ute på parkeringen. Nu är det dags för slutprovet.
-- Vi uppmanar alltid ägaren att tvätta bilen före testet. Då är det också lättare att hitta eventuella lackskador, säger Ingemar Andersson, och hissar upp bilen.
Genast ser han en buckla på vänster bakskärm, och några märken på bakdörren. Repor i lacken finns också på bilens front.
-- Bilföraren har kanske varit inne i en snöhög. Det är inte alls säkert att ägaren vet om skadorna på bilen.
Men en liten buckla kan dra ner inbytespriset rejält. Ingemar Andersson anser att skadorna på bilen kostar runt 12 000 kronor att reparera.
-- Om det finns skavanker under bilen gäller nybilsgarantin, säger han.
På nyare bilar och bilar som värderas till över 60 000 kronor åtgärdas alltid, eller för det mesta, lackskadorna.
En begagnad bil med bucklor exponeras aldrig i hallen.
-- Om bilen är äldre än tio år är det knappast lönsamt att åtgärda bristerna. Då kan den säljas som gör-det-självbil, eller tas med i VDN-svängen, säger Markus Lindström, som ansvarar för begagnatbilarna på Rejmes.
Det är viktigt att inbytesbilen servats på de intervaller som anges i häftet. Serviceboken är en värdehandling, och ska vara korrekt ifylld för att bilens värde inte ska minska. Ingemar Andersson kontrollerar instrument och reglage, och att klimatanläggningen fungerar (kostar upp till 12 000 kronor att reparera). Testet avslutas med en provtur. Därefter förs all data om bilen in ett datoriserat program, Bit (Begagnat inbytestest).
-- Vi gör en rekonditionering på alla begagnade bilar, och det är en kostnad som dras av på inbytespriset, säger Markus Lindström.
Kostnaden för att Renaultbilen ska bli i fullgott skick beräknas till omkring 15 000 kronor. I bilhallen kommer bilen så småningom att få prislappen 129 900 kronor.
Det är gott om begagnat i bilhallarna, och priserna rasar.
Sedan ett år tillbaka är begagnatpriserna inne i en sjunkande trend. Under vintern har prisfallet varit extra kraftigt. En konsument som värderat sin bil för en eller två månader sedan kan få en helt annan prislapp i dag.
Begagnatlagren i MRF-handeln har ökat något och var i januari omkring 60 000. Förra årets januarisiffra låg på 54 000. På MRF:s biltorg www.biltorget.se finns i dag nära 30 000 bilar att söka på.
Men bilhandeln svarar bara för en tredjedel av den begagnade marknaden. Av omsättningen på en miljon begagnade bilar varje år säljs runt 300 000 i bilhandeln. Ju äldre bilen är desto större andel omsätts inom privatmarknaden.
Begagnatpriserna har i snitt sjunkit med 7 procent under de senaste fyra-fem månaderna. Störst ras har BMW. 320i E46, årsmodell 2001 och körd 4 000 mil, har prissänkts med cirka 14 000 kronor till 163 000 kronor. Det är en nedgång med 11,6 procent sedan i vintras.
Men det finns flera märken och modeller som blivit betydligt billigare i vår. Ford Mondeo 2,0 Trend (minus 9,9 procent), Mercedes Benz E200 Classic (minus 7 proc), Honda Civic (minus 6,1 proc) och Opel Vectra 1,8 (minus 5,5 proc) är några exempel, visar Autodatas senaste prognosprislista på begagnat.
Alla bilmodeller har blivit billigare. Men det finns bilar som har bättre andrahandsvärde än andra. Volvo V70 har exempelvis bara gått ner med några tusenlappar, eller 1,1 procent. VW Golf, Audi A4 och Skoda Octavia har heller inte tappat speciellt mycket i värde. Prissänkningen kan till viss del förklaras med att bilmodellerna är tre månader äldre än i den föregående prislistan som jämförs. Men de stora prisskillnaderna betyder också att den reella prisnivån har sjunkit kraftigt.
Priserna i listan återspeglar faktiskt uttagna priser i svensk bilhandel, och visar marknadsvärdet på bilen.