– Vi pratade om hur vi själva jobbar med att programmera robotar och hur vi använder programmering för att lösa uppgifter i vardagen. Jag berättade också att jag, från början, inte alls trodde att programmeringen skulle bli rolig. Jag valde det ämnet eftersom min kompis valde det. Men det blev mycket mer intressant än jag vågade hoppas trots att kompisen hoppade av, säger Fatemeh Hosseini.
Hon och Ahmad Saloukha går i nian på Skäggetorpsskolan och har haft programmering som elevens val sedan årskurs åtta. Skolverket valde ut Skäggetorpsskolan att representera Sverige på den årliga Bett-mässan i London och presentera hur de jobbar med programmering. Bland deltagare från världens alla länder fanns det över 400 talare och 700 utställare som visade hur deras skolor jobbade med skolutveckling. Malin Ramström, elevernas lärare, var nöjd med sina elevers insats i London.
– Nästan 1 000 skolledare och lärare anmälde sig för att lyssna på dem. Jag har inte räknat om alla anmälda kom på föreläsningen men många fanns på plats i alla fall, säger Malin Ramström, NO- och mattelärare som också undervisar i programmering.
Hon är väldigt stolt över att "hennes" skola fick äran att presentera Sverige. Och att eleverna gjorde så bra från sig.
Hur valdes just de?– Alla föreläsningar hölls på engelska. Båda två är duktiga på engelska och intresserade av programmeringen, säger Malin Ramström.
Ahmad Saloukha berättade hur han jobbade med en webbsida och programmerade den att lösa olika uppgifter. Han önskar att flera elever inser att programmering inte är bara för nördar.
– Programmeringen ligger bakom många saker i våra liv utan att alla är medvetna om det. Många killar väljer bakning som elevens val. Bakningen är helt okej, men det är roligare att programmera. Jag tänker också på min framtid, säger Ahmad Saloukas och visar skolans robotar, var av en heter Zlatan.
Under de tre senaste åren har skolans högstadieelever kunnat välja programmering som elevens val, men från och med den här hösten ska utbildningen utvecklas. Succén i London har väckt intresse hos ännu fler elever på skolan, men det är meningen att även elever från andra skolor i Linköping ska kunna ta del av utbildningen.
– Jag planerar att under nästa läsår fortsätta att erbjuda programmering inom elevens val, men hoppas även kunna nå ett samarbete med andra högstadieskolor inom områdena programmering och innovationsteknik. Kan vi sedan koppla samarbetet till externa aktörer som universitet och näringsliv, så spetsar vi undervisningen ännu ett steg samtidigt som vi skapar framåtanda och goda möjligheter för integration, säger rektor Anders Bergholtz.