I Oslo sponsrade tobaksbolagen med gasolvärmare när rökarna tvingades ut i kylan. I Sverige satsar flera bolag mer på snus.
När röken skingrar sig på krogen kommer de att stå där, de nyaprofilerade snuskopparna. Swedish Match, som för flera år sen sålde sincigarettverksamhet och numera satsar nästan allt på snus, har ett nyttkoncept där det förutom snuskoppar ingår nya snuskylar.
Bolaget hoppas på bingo när det blir förbud att röka på krogen den 1juni. Av de en miljon snusare som finns i Sverige är ungefär hälftenföre detta rökare och Swedish match ser gärna att ännu fler fimpar ochbörjar med snus. OLearys och Harrys är två kedjor som sen ett år harsnuskylarna, så kallade snusomater.
-- Vi bearbetar restaurangnäringen mer aktivt nu, för oss är rökförbudet positivt, säger informationschef Mikael Arnebert.
För cigarettillverkarna är framtiden inte lika ljus. Tre storainternationella spelare finns i Sverige, Gallaher (Blend), PhilipMorris (Marlboro) och House of Prince (Prince). Dessa tre hartillsammans ungefär 95 procent av den svenska cigarettmarknaden.
I Gallahers marknadsanalys konstateras att svenskarna i gemen ärrelativt fientligt inställda till tobaksrök och att det finnsförhållandevis få rökare. Snus däremot är ett svenskt fenomen ochGallaher har slagit sig in på den svenska marknaden genom att köpa densvenska uppstickaren Gustavus, som är det enda alternativet tillSwedish Matchs snus.
Gustavus snus tillverkas i Vårgårda och Gallaher har investerat i enny fabrik. Just snus är ett område som Gallaher väntar sig starktillväxt inom. Trots blygsamma 1,3 procent av snusmarknaden ärGallaher/-Gustavus den andra största tillverkaren på den svenskamarkanden.
Philip Morris möter rökförbudet på svenska krogar och nattklubbar genom att inte göra något alls.
-- Vi rättar oss efter de regler och lagar som gäller. Vi har ingensärskild strategi, vi hoppas att de vuxna människor som väljer att rökaväljer våra varumärken framför konkurrenternas, säger informationschefJohan Thor.
House of Prince är den tredje stora aktören i Sverige. När Norgeförra året införde rökförbud på alla restauranger var det derasdotterbolag Tiedemanns som delade ut gasolvärmare till krogarna i Oslo."Tiedemanns vill inte svika rökarna" skrev Aftenposten förra sommaren.
Vad House of Prince har för planer för att möta rökförbudet villehuvudkontoret i Danmark inte avslöja i fredags, men även de hartillgång till snustillverkning. I koncernen ingår Fiedler&Lundgrensom förra året öppnade snusfabrik i Malmö.
Om det blir några sponsrade värmare i Sverige återstår att se. IOslo gav de för övrigt upphov till helt annat problem. EnligtAftenposten gjorde de tusen gasolvärmarna på Oslos uteserveringarräddningstjänsten nervös. Gasolslangarna var inte alltid monterade somde skulle.