– Vi har tagit till oss kritik och jobbar på att bli bättre, säger Tina Andersson, avdelningschef inom socialförvaltningen.
Linköpings socialförvaltning har i flera år lidit av hög arbetsbelastning på personalen, många anställda har valt att sluta, det har varit svårt att rekrytera, och nyligen visade en kartläggning att socialsekreterare i genomsnitt hinner ägna mycket liten del av sin arbetstid åt att träffa sina klienter på riktigt, särskilt då det rör sig om barn.
Men en enkät bland 180 personer som fått insatser av socialförvaltningen visar att fler är nöjda i år än då en liknande undersökning gjordes 2015.
Majoriteten av de svarande säger att det är lätt att komma i kontakt med socialsekreterare och att informationen som klienterna får är begriplig.
På flera håll inom socialförvaltningen, bland annat inom avdelningen för ekonomisk bistånd (socialbidrag) har personalen fått utbildning i samtalsmetoder. Det kan ha gett resultat, är kommunens analys av enkätsvaren.
Majoriteten (mellan 80 och 90 procent av de svarande beroende på vilken grupp de delats in i) säger också att socialsekreteraren frågar efter deras synpunkter och önskemål om hur deras livssituation skulle kunna förbättras. Ungefär lika många tycker att socialsekreteraren visar stor förståelse för deras livssituation. Här lämnar dock vissa grupper mer negativa svar: Barn och ungdomar, personer med missbruksproblem, och ensamkommande flyktingar upplever inte så stor förståelse från sina handläggare.
Ungdomsgruppen av de svarande är totalt sett mer kritisk till det stöd de fått från socialtjänsten. Bara 38 procent säger att de är nöjda. Dock är de svarande få; tjugo barn erbjöds att svara på enkäten och nio barn svarade.
– Ett lite skört underlag, kan jag tycka. Men svaren kan vara en indikation på var vi behöver bli bättre och att vi kan göra mer av det som fungerar bra, säger avdelningschef Tina Andersson.
På frågan om man tycker att man själv kan påverka vilken insats och hjälp man får från socialtjänsten i Linköping, svarar totalt 81 procent av de tillfrågade att de kan påverka. Förra året svarade 55 procent att de tyckte så.