Sommarpraktikanter tränas upp av busiga digitala barn

Gymnasieelever som har fått sommarjobb inom kommunen fick i veckan öva på att ta hand om frågvisa och busiga barn - i form av digitala avatarer.

Eleverna är från Åtvidaberg, Linköping och Vadstena. Till vänster syns eleven Anna Nilsson Örnestrand, som på bilden skrattar åt en konversation om fotboll som eleverna hade med de digitala barnen.

Eleverna är från Åtvidaberg, Linköping och Vadstena. Till vänster syns eleven Anna Nilsson Örnestrand, som på bilden skrattar åt en konversation om fotboll som eleverna hade med de digitala barnen.

Foto: Carl Karlsson

Linköping2023-06-30 05:00

"Sommarpraktiken" på Liu går ut på att gymnasieelever får vara på universitetet under två hela dagar för att testa på olika yrken. Förra veckan fick de testa på vårdyrken där de bland annat testade att sy i dockor och ta blodprov. På tisdagen handlade det om undervisningsyrken, där eleverna bland annat fick tampas med frågvisa och bråkiga barn – i form av avatarer på en skärm.

– Det här är en pilotaktivitet som vi kör för första gången i år, som en del av ett treårigt samverkansprojekt där LiU jobbar ihop med alla kommuner i Östergötland. Detta för att elever ska kunna göra så välinformerade val som möjligt och redan tidigt börja fundera över de här sakerna och sin framtid, säger UllaKarin Sundqvist Nilsson, utredare på LiU och ansvarig för projektet "samverkansprojekt" där "Sommarpraktik" ingår.

undefined
UllaKarin Sundqvist Nilsson har varit lärare i många år, men även jobbat på flera olika myndigheter och byråkratiskt med utbildningsfrågor.

Eleverna fick under dagen bland annat information om yrkena, fördelarna och nackdelarna med dem, hur lönen är och har pratat med universitetsstudenter om hur utbildningen är. 

– Jag tycker det har varit jättelärorikt. Det är någonting som man kommer kunna ha användning av, säger Filippa Lindqvist, 17.

undefined
Filippa Lindqvist, 17, vill bli polis. Hon tycker att sommarpraktiken har varit mycket lärorik och att man har fått lära sig saker som man kan ha användning av.

Den stora aktiviteten för dagen var en övning med så kallade "barnavatarer". Barnavatarer är animerade barn på en skärm som man kan interagera med. Syftet med övningen är att lära sig hur man hanterar barn på ett bra sätt och att öva på det.

undefined
Barnavatarerna är utformade för att agera som riktiga barn gör. Enligt Mikael Detlefsen uppförde sig barnen under den här dagen måttligt snällt. Men man kan öka svårighetsgraden markant utefter vad man vill uppnå. "De kan vara riktigt jobbiga att ha att göra med om man skulle vilja det", säger Mikael.

– Hur gamla är ni? frågar ett av de digitala barnen på skärmen.

– Jag är 63 år, svarar UllaKarin.

– Oj! Det är nästan lika gammalt som min mormor... Min mormor är... Jag vet inte exakt... Nu måste jag kissa, svarar ett av barnen.

Svaret får många skratt från hela salen.

undefined
Eleverna är från Åtvidaberg, Linköping och Vadstena. Till vänster syns eleven Anna Nilsson Örnestrand, som på bilden skrattar åt en konversation om fotboll som eleverna hade med de digitala barnen.

De animerade barnen styrs av en person på en annan plats. Denna gång var det LiU-läraren Mikael Detlefsen som satt bakom skärmen och gjorde rösterna till avatarerna live med hjälp av ett röstförvrängningsprogram. 

– Det är som en blandning mellan delvis tv-spel, delvis människa och delvis förprogrammerat. Det är människa och maskin i ett slags samspel kan man väl säga, säger Mikael Detlefsen.

undefined
Avatarutbildning förde med sig många skratt från eleverna. På bilden syns Mikael på skärmen, fast i avatar-format.

Mikael fortsätter:

– Simuleringsprogrammet kommer från USA. De har jobbat med simuleringar för bland annat blivande lärare men också alla möjliga yrkesgrupper.

Det var LiU-professorn Marcus Samuelsson som tog programmet till Sverige, då han fick forskningspengar för det.

– Linköping var ju först med det här utanför USA, så vitt jag vet, säger Mikael.

Karta: Studenthuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!