Linköpings universitet deltar i ett forskningsarbete där man har tagit fram nio orsaker till att kostnaderna ökar för kollektivtrafiken. Den största kostnadsdrivaren i kollektivtrafiken är peak-tiden, alltså rusningstrafiken. Om skolan skulle börja senare på morgonen skulle det minska antalet resenärer som reser samtidigt.
– Om man jämnar ut peak-tiden kan man använda färre bussar och det skulle spara både pengar och miljö. Bara några minuters skillnad sparar stora summor, säger Helene Lidestam, trafikforskare på Linköpings universitet.
Syftet med forskningen är att förbättra kollektivtrafiken. De satsar på hållbarhet och att minska kollektivtrafikens kostnader. Forskningsarbetet har fått 5,6 miljoner kronor i bidrag från Vinnova. Det är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Karlstads universitet, VTI, K2, Östgötatrafiken, Nobina samt Sveriges bussföretag.
– Vi vill visa potentialen och hur mycket man kan tjäna. Man vet ju inte vad kommunen nappar på men vi ska skapa ett underlag för framtida beslut, säger Helene Lidestam.
2017 utredde Linköpings kommun frågan om fördröjd skolstart på morgnarna. Men då för ungdomarnas och skolresultatens skull. Det förslaget fick nej.
– Vi beslutar inte politiskt när skoldagen ska börja och sluta. Det är upp till rektorerna. Men vi för just nu ett samtal om detta med dem och det är klart positivt om forskning om kollektivtrafiken lyfts in i det sammanhanget, säger Karin Granblom-Ellison (L), ordförande i bildningsnämnden.