Vi har tidigare berättat om en vårdchef på en vårdcentral i utkanten av Linköping som förmedlade restdoser med vaccin mot covid-19 till sina grannar som tillhör samma bostadsrättsförening som hon själv. De boende hörde till vårdcentralens upptagningsområde och hör hemma i ett område där många äldre bor.
Vår rapportering har väckt reaktioner i både sociala medier, på telefon och i mailkorgen. En 76-årig kvinna som bor i samma område säger på telefon:
– Jag har bekanta som fick vaccin som är 71 år och inga underliggande sjukdomar. Det handlar inte om avundsjuka men jag är 76 år, har tre underliggande sjukdomar och en son som är cancersjuk som inte har fått vaccin. Det var väldigt snällt tänkt, men ska det vara så svårt att ringa in patienter som är prioriterade?
Ytterligare en läsare som hört av sig per mejl skriver:
"Vi har, med anledning av att vi har underliggande sjukdomar, ringt till såväl 1177 som vårdcentralen samt även mejlat en förfrågan om att få ställa oss i kö för "överblivna" vaccindoser. Svaren har alltid varit att "så kan man inte göra!" Det känns så frustrerande och orättvist, i synnerhet när tidigare förfrågningar om väntelistor avvisats så bestämt."
På Facebook har artikeln fått över hundra reaktioner. Många tycker att vårdcentralen hittat en bra lösning. Här är några av dem:
"Bra initiativ så att doserna kom till nytta! Allt kan inte va millimeterrättvisa i precis alla lägen. De som fick vaccin har säkert stor nytta av det och är sedan borta ur kön!", skriver en person.
"Bra att vaccinet blev använt. Man har alltid en kölista att ringa in, till exempel av vårdpersonal, men av egen erfarenhet när man står där sen eftermiddag (man brukar inte veta om man har doser över förrän då) och försöker ringa in folk som kan komma med en gång så är det ibland svårt att få in folk."
En av dem som gett sig in i debatten i trådarna på Facebook är moderaten och oppositionsrådet Fredrik Sjöstrand. Han skriver i en kommentar:
"Hur man ska hantera överblivna doser är trots allt ett ganska marginellt problem. Att få till en smidig logistikkedja till invånarna är betydligt viktigare för att alla ska kunna vaccineras så fort som möjligt."
En annan person skriver: "Är väl jättebra att de användes. Allt behöver inte vara negativt som avviker!!"
Ytterligare en person som har kontaktat redaktionen per mejl skriver:
"Hur i hela världen kan det vara så otroligt dålig planering på denna vårdcentral att man kan få nästan 50 doser över på bara några dagar? Det är väl inte så konstigt att det tar tid med vaccineringen om det är så här, eller är det på grund av detta som man skyller på att man inte får vad man beställt?"
Rickard Lundin, företrädare för den särskilda sjukvårdsledningen i regionen, har i en tidigare intervju sagt att vårdcentralen hittade en bra lösning då vaccinet gick till en grupp som tillhör prioriteringsgrupperna i fas två.
Från början var det tal om upp till 70 doser - är det mycket för att vara restdoser?
– Vårdcentralen i fråga är en av våra största i Östergötland vilket gör att de får en större mängd vaccin utifrån sin befolkningsmängd. I upptagningsområdet finns många personer i de åldrar som nu vaccineras. Ju fler som bokas in desto fler restdoser riskerar det att bli. Jag kan inte svara på om det är vanligt att det blir 70 doser.