Plattformen Dashl grundades 2016 och har bland annat över 300 stylister, frisörer, nagelteknologer, makeupartister, hudterapeuter i sitt nätverk. Grundaren Arbilina Nissan från Linköping letade efter en skönhetsbehandling och kom på en idé om en digital plattform. Hon växte upp i Berga, gick på Katedralskolan och flyttade till London för att ta en mastersexamen i marknadskommunikation.
Därifrån byggde hon upp verksamheten tillsammans med sin kompanjon Nina Akbari. De satsade först på att bygga upp sin pool av frilansande skönhetsstylister i Stockholm och sedan Göteborg och Malmö. Nu har företaget flera affärsänglar bakom sig. Bland annat deckarförfattaren Camilla Läckberg, medgrundare av investmentbolaget Invest in her, som satsar på produkter och tjänster som förenklar för och stärker kvinnor samt kvinnligt ägande.
Företaget har nyligen tagit ett nytt steg och köpt upp Mehrens Academy. Det är Sveriges enda professionella skönhetsskola som är ackrediterad enligt internationella kvalitetscertifieringen Cidesco.
– Vi har länge haft i vår plan att bygga upp en Makeup academy by Dashl. Linda Mehrens har gjort ett otroligt bra arbete med skönhetsskolan som vi har samarbetat med senaste två åren. Nu kan vi ta den till en ny nivå. Och samtidigt kan vi fånga upp talanger till vår verksamhet. Köpet gör att vi kan höja vår kvalitetsgaranti mot kunderna ytterligare, säger Arbilina Nissan.
Ambitionen är högt ställd: Att förändra hela skönhetsindustrin. Dashl tillgängliggör skönhetsbehandlingar på plattformen genom att lämnar preferenser om bland annat stil, pris, tid och geografisk område – ihop med passande skönhetsbehandling och utförare som är kvalitetssäkrade av Dashl. Dessutom kan man läsa recensioner från tidigare kunder.
Bolagets nästa steg är att söka nya investerare i en finansieringsrunda. I dag har företaget sex medarbetare, planen är att växa till ett 15-tal under 2019. De söker kompetens inom bland annat apputveckling, artificiell intelligens och marknadsföring. Dashl har också så kallade skönhetsbarer (beauty bars) på två av klädjätten Hennes&Mauritz butiker i Stockholm.
– Under nästa år vill vi utöka antalet skönhetsbarer i butiker till ett tiotal, säger Arbilina Nissan.