Den första flygningen med stridsflygplanet Lansen skedde den 3 november 1952 med Bengt Olow som testpilot.
För att uppmärksamma 70-årsdagen genomförde föreningen Swedish Airforce Historic Flight, som finns på Såtenäs, en jubileumsflygning med två Lansen-flygplan. Bakom spakarna satt Stellan Andersson och Olle Norén.
– Det här planet har tidigare tillhört F 3 På Malmen. Det är fortfarande bra drag i planet, sade Stellan Andersson efter att ha gått ned för landning på Saab-fältet.
Stellan, som började i flygvapnet 1969 och som under 1970-talet och 1980-talet var uppvisningspilot, har flugit snart sagt alla Saabs stridsflygplan. Även om han håller Lansen högt har han annan favorit:
– Inget slår Viggen. Det planet är oerhört kraftfullt.
Runt de två Lansen-planen flockades Saab-anställda för att ta sig en närmare titt på vad deras föregångare inom företaget lyckades åstadkomma.
Saab 32 Lansen, som började utvecklas redan under 1940-talet, var det första svenska flygplan som sprängde ljudvallen. Från början var det ett attackflygplan, men senare kom även jakt- och spaningsversioner.
Lansen var ett tvåsitsigt flygplan för pilot och navigatör, och hade en för sin tid avancerad elektronisk utrustning och radar.
Flygvapenmuseum framhåller att Lansen var en viktig del av det svenska invasionsförsvaret under 1950- och 1960-talen.
Attackversionen var tänkt att vara det svenska invasionsförsvarets slägga som skulle slå ut den ryska invasionsflottan, helst så nära den ryska gränsen som möjligt.
Den första Lansen levererades 1955 och flygplanstypen flögs ända in på 1990-talet. Totalt tillverkades 450 plan.
– I samband med kärnkraftsolyckan i Tjernobyl användes det plan som jag flyger i dag för att mäta radioaktiva ämnen, sade Stellan Andersson.
De bägge Lansen-planen flög på torsdagen över en rad svenska städer med koppling till planet: Halmstad, Ljungbyhed, Ronneby, Kalmar och Visby. Efter mellanlandning i Linköping fortsatte de gamla trotjänarna till Nyköping, Västerås och Karlsborg innan de landade på F 7 i Såtenäs.
Stellan Andersson har inga planer på att sluta flyga och hoppas visa vad Viggen går för när Försvarsmaktens flygdag arrangeras på Malmen den 26 augusti nästa år.
– Så länge jag är frisk fortsätter jag att flyga.
Bli inte förvånade om även Lansen kommer att dyka upp igen.