Stenen i Ikeas chipspåse knäckte Carins tand

Myskvällen blev dyr för Carin Ennergård. Hon tuggade sönder en hörntand då det fanns en sten i Ikeas chipspåse. Någon ursäkt eller ersättning för tandläkarkostnader har hon inte fått från Ikea.

Ikea menar att Carin hade ett svårt bevisläge.

Ikea menar att Carin hade ett svårt bevisläge.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2010-02-22 07:33

Saltade potatischips med Ikea-logo hör till de matvaror man kan köpa i Ikeas varuhus runt om i Sverige. För några veckor sedan köpte familjen Ennergård i Kolbyttemon utanför Linköping en påse.

Kortvarigt mys

Det var lördag och tillsammans med barnen skulle Carin och familjen titta på "Niko mot stjärnorna" och äta lite chips. Som tur var hann Carin ta för sig innan barnen och efter bara några tuggor smällde det till i munnen:

- Jag kände en otrolig smärta som sprider sig i munnen och det visade sig att jag bitit till på en liten gråsten, en-två millimeter i omkrets, som fanns i chipsen med följd att höger hörntand upptill splittrades mitt itu varav den lösa delen blev sylvass.

Intensiv tandvärk

Efter en helg med intensiv tandvärk sökte hon tändläkarvård i Skäggetorp. Där drogs den lösa delen av hörntanden ut. Därefter slipades resten av tanden till och fylldes ut med komposit. Tandläkarkostnaderna hamnade på cirka 1 300 kronor och förlorad arbetsinkomst under en förmiddag.

"Nonchalant bemött"

När Carin kontaktade Ikeas kundtjänst i Linköping för att berätta om det inträffade och få ersättning blev hon förvånad. Företaget beklagade det inträffade, men menade att bevisläget för Carins del var svårt och att hon i stället borde kontakta sitt försäkringsbolag.

- Jag kände mig nonchalant bemött av Ikea och tog förnyad kontakt men blev åter avvisad på samma tråkiga sätt. Jag måste säga att jag kände mig väldigt snopen då vi i andra sammanhang upplevt Ikea som väldigt måna om sina kunder och att de snabbt åtgärdat om det varit fel på en vara eller saknats något, säger Carin som lät saken vila ett par veckor innan hon fick ny energi att sätta press på Ikea.

Vill ha en förklaring

Carins förnyade energi ledde till att hon kontaktade Corren och skrev ett inlägg på en konsumentsajt på internet som heter Fairshopping.

- Jag känner starkt att jag vill ha en ursäkt och en förklaring från Ikea över vad som hänt. Det kunde ha varit mina barn som drabbats så det här är viktigt. Mina krav på ersättning för tandläkarvård och förlorad arbetsinkomst tycker jag är det minsta Ikea kan göra, säger Carin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om