Stenhård konkurrens slutade med uppköp

De sitter mitt i Mjärdevi science park och har blivit Sverigeledande på att sälja natursten, kakel och klinker på nätet. Nu säljs Stonefactory till byggjätten på nätet, Bygghemma Group.

Nöjd. Jan Domelid, vd på nätbutiken Stonefactory, har sålt verksamheten till Bygghemma Group.

Nöjd. Jan Domelid, vd på nätbutiken Stonefactory, har sålt verksamheten till Bygghemma Group.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2016-12-10 13:00

Grundaren och vd:n Jan Domelid tar emot på kontoret i Mjärdevi center. Han är uppvuxen i Linköping, och studerade på Handelshögskolan i Jönköping när han startade en liten webbshop för marmor, 2010. Nu har företaget Stonefactory fem heltidsanställda och flera timanställda. Man har också haft flera finansiärer i form av delägare. Och en tillväxt på mellan 50 och 70 procent varje år.

– Vi har jobbat väldigt hårt. Men jag grundade också företaget exakt i rätt tid. Vi var helt enkelt först på marknaden med en nätbutik som levererar natursten, kakel och klinker direkt hem till kunden. Branschen har mognat under tiden. Nu samarbetar vi med många av de kända varumärkena. Nu har vi ett försprång. Men att starta med samma affärsidé i dag skulle vara svårt.

Nyligen blev det officiellt att Bygghemma köpt Stonefactory. Jan Domelid kommer att kvarstå som vd för företaget i minst fyra år till. Han gillar tanken på det.

– Är det någon man ska sälja till så är det Bygghemma. Vi har varit konkurrenter under lång tid. De ägs av ett investmentbolag och är intresserade av att växa. Jag är fortfarande sugen på att utveckla det här. Jag vill ha kvar verksamheten i Linköping och hoppas att vi kan bygga upp ett showroom. Bygghemma har i dag fem showrooms bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger han.

Kontoret kommer att finnas kvar i Mjärdevi.

– Vi behöver närheten till universitetet och till företagen i Mjärdevi science park. Jag räknar med att vi kommer att behöva anställa ett tiotal personer till de närmaste åren.

Från början var det hans egen fascination för bygg- och inredningsbranschen, själva stenmaterialet och viljan att bygga upp en nätbutik som gjorde att han startade Stonefactory. Nu ligger fokus på norska marknaden.

– Tillsammans med Bygghemma kommer vi nu att arbeta med att utveckla vårt utbud och att lansera det på den norska marknaden. Fram tills nu har vi bara fokuserat på Sverige. Jag tror att det är viktigt att ta ett steg i taget. Exempelvis har vi varit lönsamma hela tiden.

Han tänker på sina studier på högskolan i Jönköping.

– Jag var alltid fascinerad av Gnosjöandan och vi hade ofta besök av företagare därifrån. Det lärde mig att man ska växa med lönsamhet, säger Jan Domelid.

Stonefactory

Gör: Säljer kakel, klinker och natursten på nätet.

Aktuell som:Uppköpt av Bygghemma.se.

Omsättning 2015: 20 miljoner kronor

Vinst: Två miljoner kronor

Antal anställda: tre

Grundades: 2010

Se mer: www.stonefactory.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!