Stående mitt på den trafikerade Storgatan i centrala Linköping, vägen som i dag fungerar som en vattendelare mellan Stora torgets södra och norra del, är det tydligt att samhällsbyggnadsnämndens ordförande är engagerad i frågan. Under tisdagen klubbades kommunens nya trafikplan, ett 70 sidor långt dokument som pekar ut innerstadens framtida infrastruktur. En av de största förändringar som föreslås rör just Storgatan – och ett centralt stråk helt utan bil- och kollektivtrafik.
– Vi har jobbat med den här planen i flera år, vi har haft dialog och samråd och nu har vi en chans att addera någonting till vår innerstad som vi inte har adderat sedan parkeringarna på Stora torget försvann, säger Muharrem Demirok.
Trafikplanens målbild är att återigen förvandla Stora torget till ett sammanhängande torg, utan en vattendelare i mitten, där nivåskillnaden mellan Storgatan och torget jämnas ut.
– Och så har det nog inte varit sedan bilens inträde, säger nämndordföranden.
Även större delar av Storgatan föreslås stängas av permanent. Detta i likhet med den lösning som har testats under ett antal somrar.
– Det går att göra så otroligt mycket mer med den här ytan och det här stråket än vad som görs i dag. Vi vill skapa en säkrare zon för gångare men också en bättre struktur som stöttar det lokala näringslivet och handeln i innerstaden, säger Muharrem Demirok och fortsätter:
– Samtidigt måste man komma ihåg att den här trafikplanen är långsiktig. Den tar sikte på en kommun med 35 000 invånare fler än vad vi har i dag. Förslagen är inget som kommer att ske imorgon, utan kanske på fem–tio års sikt.
Men för att visionen om Stora torget ska bli verklighet, den som Muharrem Demirok och trafikplanen målar upp, måste kollektivtrafiken flytta till Drottninggatan. Här föreslås en lösning där Drottninggatan byggs om för att, mellan Djurgårdsgatan och Sankt Larsgatan, innefatta en dubbelriktad körbana för kollektivtrafik samt en dubbelriktad cykelbana. Det skulle innebära att sträckan stängs av för biltrafik.
I ett sådant scenario flyttas även biltrafiken söderut – till Djurgårdsgatan och Lasarettsgatan. Muharrem Demirok är inte orolig för ett ökat trafiktryck.
– Vi har under flera perioder, vid olika byggnationer, haft Drottninggatan avstängd och sett ganska tydligt att trafikmängden fungerar. All infrastruktur behöver hänga ihop och tittar man på hela trafikplanen bygger den inte bara på Storgatan och Drottninggatan, utan det skapas en helhet. Det finns en tydlig tanke med en ringled runt centrum.
Finns det inte en risk att innerstaden görs mer otillgänglig för dem som faktiskt måste ta bil?
– Det kommer inte att bli svårare att ta bilen. Planen bygger på att tillgängligheten ska öka. Vi ökar antalet parkeringsplatser och vi är dessutom på gång att sjösätta ett tydligare vägledningssystem som ska hjälpa till i sökandet efter en parkeringsplats.
Men fler kanske väljer att ta bilen till Tornby och shoppa istället?
– Ska vi ha en innerstad som orkar att leva kvar och fortsätter att växa så måste vi välja vad vi vill ha den till. Jag tror säkert att de här förändringarna kan komma att väcka en del funderingar men då måste vi som kommun ta ställning. Om vi vill ha kvar centrum som det är i dag är det ett val som vi gör. Det finns ingen prestige i den här frågan – trafikplanen är ett levande dokument.
Mari Hultgren (S), oppositionsråd och vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, delar Muharrem Demiroks bild av framtidens innerstad.
– Vi började att arbeta med den här trafikplanen under förra mandatperioden och det är en viktig del av klimat- och miljöomställningen. Den löser inte vårt gamla sätt att tänka utan den syftar på framtiden och för utvecklingen framåt. Därför vill vi få ut genomfartstrafiken från den täta staden för att istället prioritera kollektivtrafik, gång och cykel, konstaterar hon.
De Linköpingsbor som har behov av att ta sig till city med bil ska fortsatt kunna göra det poängterar Mari Hultgren.
– Men samtidigt är den vanligaste bilresan som görs i Linköping under 15 minuter och under fem kilometer, med en ensam person i bilen. De personerna kan faktiskt åka kollektivt. City ska vara till för människorna och inte för bilarna.
S-politikern lyfter föräldraperspektivet som ett argument till ett bilfritt centrum.
– Om du befinner dig i city med en treåring och en femåring kan du inte släppa de barnen i dag. Du måste hålla dem i handen hela tiden för att trafiken är så tät.
Ser du risker med att flytta kollektiv- och biltrafiken?
– Jag kan tycka att Region Östergötland har rätt i sitt yttrande till trafikplanen, att man verkligen måste se till att Drottninggatan fungerar för kollektivtrafik. Ska den kunna göra det måste biltrafiken bort därifrån och fokus måste ligga på kollektivtrafik och cykel, säger Mari Hultgren och fortsätter:
– Som det är i dag är cykelgenomfarterna i Linköping inte tydliga, staden är svårcyklad, och därför måste det gamla och nya cykelvägnätet sättas ihop på ett bättre sätt.
I trafikplanen beskrivs en utveckling av Linköping där cykelnätet byggs ut ytterligare. Ett förslag är så kallade entréparkeringar för cyklar där huvudcykelstråken ansluter till innerstaden och fokus skiftar till gångtrafiken.
Man kan ju alltid förändra infrastrukturen, men man måste väl någonstans få med sig Linköpingsborna?
– Absolut, det är jätteviktigt. Den stora utmaningen är den bilnorm som vi fortfarande har, att vi förväntar oss att kunna åka bil precis överallt och ställa den precis överallt. Den normen är fortfarande svårslagen och här behöver vi ett nytt tänk. Jag tror dock att vi är på väg in en ny fas där människor börjar att se på mobilitet på ett annat sätt.
Ostlänken och dess dragning innebär också en utmaning för infrastrukturen i Linköpings innerstad.
– Vi kommer att behöva revidera den här planen om några år igen. Vi har stora infrastrukturomläggningar som behöver göras med tanke på Ostlänken och dess dragning, säger Mari Hultgren.
– I vår kommer vi att få tydliga besked om Ostlänken och vi kommer att kunna börja planera på ett helt nytt sätt. Då handlar det om att skapa en tillgänglighet till anläggningen oavsett vilket trafikslag Linköpingsborna väljer – det skapar också helt andra flöden till och från innerstaden, säger Muharrem Demirok.