Studentfest med tivolikänsla

Sockervadd, hisnande karusell, clown, popcorn, öl och livemusik – ja, nog blev det ett riktigt kalas på Saab Arena alltid.

Lifecenter.Christoffer Arthursson, Maria Thorängen och Jimmy Savander gjorde reklam för den nystartade frikyrkan Lifecenter.

Lifecenter.Christoffer Arthursson, Maria Thorängen och Jimmy Savander gjorde reklam för den nystartade frikyrkan Lifecenter.

Foto: Pelle Johansson

Linköping2017-09-06 19:13

Ett envist litet duggregn dämpade inte kalaslusten när universitetet traditionsenligt bjöd på Sveriges största evenemang för nya studenter.

På parkeringen erbjöds diverse jippon, som de olika studentföreningarna höll i. Nytt för i år var karusellen "Freak Out" som lockade en strid ström av våghalsiga studenter med åksjukenerverna i schack.

Nära 7 000 biljetter hade sålts till eftermiddagen och kvällen, och runt 180 funktionärer var fullt sysselsatta.

Efter lite köande var studenterna inne i arenan där det bjöds på en goodiebag med småsaker, nyttiga för studentlivet.

Studentföreningar, företag, organisationer, kommuner – alla tog chansen att sprida information om sina verksamheter. Och eftersom gratis är gott gjorde många det med godisregn, mjukglass och annat ätbart.

Efter några timmar med lek och godis övergick kalasdagen i kväll, med fokus på öl och musik i stället. På utomhusscenen framträdde Timo Räisänen och inne underhöll E-type.

Alla var glada, men gladast var nog självaste kalasgeneralen Hampus Back. Trött, men ändå glad som ett helt barnkalas. I ett år har han jobbat fulltid med kalasföreberedelserna, samtidigt som han läst fjärde året på industriell ekonomi.

– Vi har satsat mycket på tivolikänsla i år, ett tajtare schema och dessutom är kalaset för första gången miljöcertifierat. Vi har tänkt till kring återvinning och digitalisering för att spara miljön.

Skulle du rekommendera uppdraget som kalasgeneral?

– Absolut. Det här är det roligaste jag har gjort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om