I början av 1990-talet skulle skivbolagskungen Bert Karlsson bygga en köpstad i den del av Kallerstad som kallas Mörtlösa. Det blev inget av det.
Sen skulle dÀr uppföras hotell och stormarknad. Av det blev ingenting.
NÀsta vision frÄn kommunens sida var att ge plats Ät en mÀngd huvudkontor med flotta fasader som en snygg entré till Linköping.
Och nej â det blev inget av det heller.
Men nu har det hÀnt saker pÄ omrÄdet som sÄ lÀnge bara orsakade besvikna suckar. Netonnet, K-Rauta, Byggmax, Dollarstore och McDonalds har fÄtt sÀllskap av ett bilkluster. Mörtlösa har blivit bilbyn.
Holmgrens Bil etablerade sig först, 2018. à ret efter flyttade Bilbörsen dit. Och det senaste Äret har Hedin Bil etablerat sig hÀr med inte mindre Àn tre anlÀggningar.
â Vi var först ut. Vi öppnade 25 februari förra Ă„ret. Förra sommaren flyttade vĂ„ra grannar Land Rover & Jaguar in. Och i maj öppnade Mercedes-Benz, berĂ€ttar Gustav Horsak, platschef för Hedins Porsche Center.
Och tvÄ bilhallar byggs just nu: Hedin Trucks och Hedin Bilvaruhuset som blir granne med Mercedes-Benz.
LÀgg dÀrtill att Bilbörsen i maj tog över ena halvan av K-Rautas byggnad för att dÀr sÀlja Subaru. Vad som hÀnder med den andra halvan av byggnaden nÀr K-Rauta stÀngs ned vid Ärsskiftet Àr oklart.
Vi har pratat med tre bilhandlare om lÀget i Mörtlösa, i branschen och hur de ser pÄ konkurrensen.
Borttagna statliga subventioner, höjda rÀntor och konjunkturell oro skakar om bilbranschen nÀr det kommer till nybilsförsÀljning. Men Gustav Horsak, Max Hansson, vd för Bilbörsen, och Robin StÄhl, Key account manager pÄ Holmgrens Bil, Àr alla nöjda med flytten till Mörtlösa.
â NĂ€r vi öppnade hĂ€r var det mĂ„nga som inte kĂ€nde till att Porsche funnits i Linköping sedan 2011. Det förra lĂ€get i Hackefors var vĂ€ldigt off. Nu har vi det bĂ€sta lĂ€get vi kan ha. Det blev kanon, sĂ€ger Gustav Horsak.
â Jag jobbade inte sjĂ€lv pĂ„ Tornby dĂ€r vi var tidigare. Men det Ă€r bra hĂ€r. Vi syns vĂ€ldigt bra frĂ„n E4. Och det Ă€r lĂ€tt för kunderna att hitta hit, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â Vi Ă€r toknöjda. VĂ„rt tidigare lĂ€ge vid Bergsrondellen i BarhĂ€ll var ganska dĂ„ligt och vi var trĂ„ngbodda. Flytten innebar tredubbel yta, bĂ€ttre affĂ€rslĂ€ge och perfekta logistikflöden. Det fanns först en viss oro. Men nĂ€r vi vĂ€l flyttat ut fördubblade vi vĂ„r omsĂ€ttning första mĂ„naderna, sĂ€ger Max Hansson.
MÄnga bilhandlare pÄ liten yta. Bra eller dÄligt?
â Vi drar folk till varandra. Den som tar hand om sina kunder bĂ€st och har de mest attraktiva produkterna vinner. DĂ„ Ă€r det ingen nackdel att man gör det enkelt för kunderna och finns pĂ„ samma plats, sĂ€ger Max Hansson.
â Det Ă€r mĂ„nga som frĂ„gar "vill ni verkligen ha sĂ„ mĂ„nga konkurrenter hĂ€r?" Men jag kan inte riktigt se dem som konkurrenter utan mer som kolleger. Ju fler vi Ă€r som ligger nĂ€ra varandra desto bĂ€ttre och lĂ€ttare för kunderna, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â Det Ă€r sjĂ€lvklart bra för kunderna. Jag tror att vi alla tjĂ€nar pĂ„ bra konkurrens. Det Ă€r ett omrĂ„de som vĂ€xer och det kommer att byggas en bra lĂ€nk hĂ€rifrĂ„n till Tornby. Det kommer att göra det lĂ€ttare att ta sig hit, sĂ€ger Gustav Horsak.
NÄgot som kan bli bÀttre?
â Det Ă€r vĂ„tmark. Spindlarna trivs hĂ€r. Och vi behöver inte fler rondeller. Jag bor i Vasastan och rĂ€knade ut att jag har tolv rondeller till jobbet. En mataffĂ€r kan man sakna. Nu har det öppnat en restaurang pĂ„ Mercedes. Det Ă€r bra. DĂ„ rullar man inte bort till McDonalds varje dag, sĂ€ger Gustav Horsak.
â En genomfart mot TornbyomrĂ„det sĂ„ att det inte bara Ă€r infart frĂ„n Mörtlösarondellen skulle göra ganska mycket. Det hade inte skadat med en vanlig bensinstation heller, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â En busslinje hit vore jĂ€ttebra. Och nĂ„gon livsmedelsbutik och restaurang till, sĂ€ger Max Hansson.
Hur ser det ut hÀr om tio Är?
â Det kluster vi har nu kommer att vara ganska sig likt. Det kommer att hĂ€nda rĂ€tt mycket nĂ€r det gĂ€ller bilmodellerna. Men framför allt Ă€r det elektrifieringen som Ă€r nummer ett. Hela Sveriges bilpark ska ju elektrifieras och det Ă€r det som kommer att ske, sĂ€ger Max Hansson.
â DĂ„ tror jag att vi har en genomfart Ă€nda bort till TornbyomrĂ„det. Jag tror att det expanderar och byggs Ă€nnu mer. Förhoppningsvis kommer fler bilfirmor hit. Jag tror ocksĂ„ att det kommer att finnas fler laddare hĂ€r i och med att elbilsbranschen blir större, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â Förhoppningsvis har man etablerat Ă€nnu mer business hĂ€r. Och jag tror att vi har fĂ„tt bĂ€ttre förbindelser hit, sĂ€ger Gustav Horsak.
Vilken Àr er frÀmsta konkurrent?
â SvĂ„r frĂ„ga. Ska jag sĂ€ga nĂ„gon mĂ„ste det vĂ€l bli Mercedes, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â SjĂ€lvklart har vi konkurrenter i toppskiktet av premiumklassen. Kanske Mercedes, BMW och Audi, sĂ€ger Gustav Horsak.
â NĂ€r det gĂ€ller marknadsandelar Ă€r det Volkswagen, Volvo och Toyota vi fajtas mest med, sĂ€ger Max Hansson.
Vilken bilhall Àr du mest avundsjuk pÄ?
â VĂ„r egen, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â Ingen. Vi Ă€r jĂ€ttenöjda med vĂ„ra, sĂ€ger Max Hansson.
â Jag skulle sĂ€ga att vĂ„r anlĂ€ggning Ă€r absolut finast. Men jag jobbade pĂ„ Mercedes innan sĂ„ jag har Mercedes-hjĂ€rtat kvar. Det Ă€r fantastiskt kul att se deras nya hall som Ă€r som natt och dag mot den vid Saab Arena som var frĂ„n 70-talet, sĂ€ger Gustav Horsak.
LĂ€get i branschen generellt?
â Om man bortser frĂ„n min lĂ„da Ă€r det en klart tuffare situation för alla. Den borttagna statliga subventionen pĂ„ elbilar skakade om branschen generellt. Oss pĂ„verkade det inte sĂ„ mycket för dĂ€r hade subventionen tagits bort redan Ă„ret innan, sĂ€ger Gustav Horsak.
â Upp och ner. Man gasar och sen bromsar det lite. Företagsmarknaden gĂ„r starkt. Det Ă€r mĂ„nga företag som vill vara i omstĂ€llningen. Privatmarknaden Ă€r tuffare, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â En nedgĂ„ng i ordertecknandet generellt. Branschen har pĂ„verkats negativt av klimatbonusen som försvann och de fördubblade rĂ€ntorna. Det mĂ€rks sĂ€rskilt pĂ„ privatleasingen, sĂ€ger Max Hansson.
Hur gÄr nybilsförsÀljningen?
â Lite trögare, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â SĂ€mre jĂ€mfört med föregĂ„ende Ă„r. Men de senaste veckorna har det börjat hĂ€nda saker, vi ser en klar ökning, sĂ€ger Max Hansson.
â Vi har ju inte haft öppet sĂ„ lĂ€nge och det Ă€r svĂ„rt att jĂ€mföra bakĂ„t. Men den har gĂ„tt jĂ€ttebra, sĂ€ger Gustav Horsak.
Och begagnat?
â DĂ€r Ă€r det en tuffare situation. Vi har under mĂ„nga Ă„r haft en dopad begagnatmarknad med vĂ€ldigt höga priser. Nu ser man att det dippar lite. Trots det ser vi en fin tillvĂ€xt pĂ„ begagnatmarknaden för Porsche, sĂ€ger Gustav Horsak.
â Begagnatmarknaden Ă€r starkare för oss. Vi mĂ€rker ju att kunden inte riktigt vet. Vill man köpa en elbil privat? Det gör att bensin och diesel fortfarande gĂ„r vĂ€ldigt starkt â Ă€ven hybrider. Vi Ă€r kanske inte lika stora som andra hĂ€r i stan pĂ„ begagnat. Men det vi har, det omsĂ€tter vi, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â VĂ„r begagnatförsĂ€ljning har tagit en himla fart. Ăkningen dĂ€r Ă€r uppe och sniffar pĂ„ tappet för nytt. Vi har fĂ„tt tillbaka mycket bilar frĂ„n privatleasingen. Det Ă€r dĂ€rför vi kunnat öka sĂ„ mycket, sĂ€ger Max Hansson.
Hur ser det ut med el/hybrid kontra bensin/diesel?
â De allra flesta av Kiabilarna vi sĂ€ljer Ă€r elektrifierade, 30 procent rena elbilar och resten laddhybrider eller hybrid. Den enda modellen som Ă€r bensin Ă€r vĂ„r minsta modell, Picanto. NĂ€r det gĂ€ller Subaru Ă€r samtliga bensin/etanol, sĂ€ger Max Hansson.
â Vi har i dagslĂ€get en elbil i tre olika varianter. Det Ă€r ganska lite jĂ€mfört med mĂ„nga andra om man tittar pĂ„ hela flottan. Men den har gĂ„tt jĂ€ttebra. NĂ€sta Ă„r kommer det in en eller tvĂ„ nya rena elbilar. Vi erbjuder det â men det Ă€r inte vĂ„r största produkt i dagslĂ€get. Vi sĂ€ljer mycket hybrider, sĂ€ger Gustav Horsak.
â Pratar vi BMW gĂ„r vi vĂ€ldigt starkt pĂ„ ren el. Vi har ett bra utbud. Samtidigt tror jag inte bara pĂ„ elbil som mĂ„nga andra mĂ€rken har sagt. Jag tror att vi kommer att ha en stark hybridmarknad kanske tio Ă„r framĂ„t, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
Hur Àr det med försÀljning till utlandet?
â Det Ă€r klart att det finns en affĂ€r dĂ€r. Men det Ă€r en affĂ€r som egentligen inte nĂ„gon i Sverige vill göra. Vi tappar vĂ„rt levebröd med service, kommande inbyten, finanser och tillbehör. SĂ€ljer vi en bil pĂ„ export fĂ„r vi aldrig se den igen. Men ibland kanske vi behöver göra det Ă€ndĂ„ nu nĂ€r kronan Ă€r sĂ„ pass svag, sĂ€ger Robin StĂ„hl.
â Vi har en policy som gör att vi inte sĂ€ljer nĂ„got nytt till utlandet. Tittar man pĂ„ begagnat Ă€r det klart att vi ser att det finns affĂ€rer pĂ„ grund av den svaga kronan men det Ă€r inget vi spinner vidare pĂ„. Bilen försvinner frĂ„n service och reservdelar. Du har ingen Ă„terkommande kund nĂ€r det gĂ€ller inbyte, sĂ€ger Gustav Horsak.
â Det Ă€r inget vi har satsat pĂ„ men vi har gett okej. Framförallt med mĂ€rken vi inte Ă€r sĂ„ bra pĂ„ â andras mĂ€rken med stora bensin- eller dieselmotorer som inte Ă€r sĂ„ gĂ„ngbara i Sverige. Kia och Subaru har vi inte exporterat. Den bilen vill vi ju ha tillbaka om 2â3 Ă„r igen, sĂ€ger Max Hansson.