Att resa tillhör livets goda, och svenskarna har aldrig rest så mycket som nu. De som har ekonomiska resurser gör gärna både en långresa och en storstadssemester per år.
Men flyget är en stor miljöbov. Inte nog med att utsläppen av koldioxid är stora under en flygresa, vattenångan från flygplansmotorerna bidrar ytterligare till växthuseffekten. En person som åker på semester till Thailand bidrar under flygresan med lika mycket koldioxid som en genomsnittlig svensk gör under ett år.
Hur ska man göra nu då? Är det slutrest?
- Nej, inte alls, säger Magnus Nilsson som är Svenska Naturskyddsföreningens expert på transporter.
- Det är summan av dina koldioxidutsläpp som räknas. Om du lever miljövänligt i andra avseenden, och till exempel alltid cyklar till jobbet, så kan kan du absolut unna dig en flygresa då och då.
Magnus Nilsson är övertygad om att det snart kommer att bli dyrare att flyga.
- Ska man begränsa koldioxidutsläppen på allvar så måste det bli en annan prissättning på flyget.
Men fram till dess är det klimatsamvetet och det sunda förnuftet som får råda. Kan jag ta tåg till fjällen i stället för att flyga till Alperna? Kanske kan jag avstå från några kortsemestrar med flyg för att i stället satsa mer på en resa där jag stannar längre på resmålet?
Flygresornas koldioxidutsläpp är ett svårlöst problem där det inte finns någon ny miljövänlig teknik i sikte.
- Där är förhållandevis enkelt att spara energi i bostäder och göra bilåkandet mer miljövänligt. Men inom flyget kommer vi nog inte att få se några snabba förändringar. Ett flygplan används ju i minst 30 år så flygbolagen kommer att flyga med dagens bränsleslukande flygplan mycket länge, säger Magnus Nilsson.
Inom stora delar av resebranschen låtsas man än så länge att det här problemet inte finns. Miljöaspekterna lyser i allmänhet med sin frånvaro på researrangörernas hemsidor. Några flygbolag, däribland SAS och British Airways, har utsläppsräknare på sina hemsidor där man kan beräkna koldioxidutsläppet för sin resa.
- Men de mest rättvisa beräkningarna får man på den tyska organisationen Atmosfairs hemsida. Där har man också tagit hänsyn till att förbränning av bränsle på hög höjd skapar större växthuseffekt än motsvarande förbränning på marken, säger Magnus Nilsson.
För att kunna vara en miljövänlig konsument måste man ha tillgång till lättillgänglig information. Magnus Nilsson tycker att alla researrangörer borde vara skyldiga att redovisa den miljöbelastning som en resa ger. I till exempel bilbranschen finns detta redan, bilförsäljarna måste redovisa hur stora koldioxidutsläpp per kilometer en viss bilmodell har.
- Det snabbaste sättet att åstadkomma detta är att vi konsumenter ställer krav på en miljöredovisning av den resa man tänker köpa. I dag kommer inte någon researrangör att kunna ge ett vettigt svar, men om konsumenterna kräver det så kommer de snart att ändra sig, säger han.
Sol eller snö i vinter? Flyg, bil eller tåg? Vad gäller utsläpp av koldioxid är det mycket stora skillnader mellan olika sätt att resa.
Flyg Stockholm-Bangkok t/r 5-760 kg CO2
Flyg Stockholm-Kanarieöarna t/r 2-180 kg CO2
Flyg Stockholm-Innsbruck t/r 780 kg CO2
Tågresa Linköping-Åre t/r 0.0092 kg CO2
Bilresa Linköping-Sälen t/r 80 kg CO2
Källa: SJ och atmosfair.de
Här får du tips om hur du reser klimatvänligt:
www.ekoturism.org
www.seat61.com
Här kan du räkna ut hur stora koldioxidutsläpp din flygresa skapar:
www.atmosfair.de