Svårt för busschaufförer kräva dräglig arbetsmiljö

Det finns inga regler för hur varmt det får vara på en buss. Det gör det svårt för fack och enskilda chaufförer att ställa krav på en dräglig arbetsmiljö.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2008-07-31 00:00

Corren kunde i går berätta om hettan på Linköpingsbussarna. Temperaturer på 35-40 grader är inte ovanligt. Att köra buss i sådana temperaturer är inte acceptabelt, framhåller Bo Selander, vid Kommunal och skyddsombud för stadstrafiken i Linköping.

Inga tydliga regler

- Det är ju ingen acceptabel arbetsmiljö. Men det finns inga gränser uppsatta när det gäller värme i bussar. Vi är lite bakbundna när det inte finns tydliga regler, säger han.

Han tror också att många chaufförer drar sig för klaga för att inte göra sig "omöjliga" på jobbet.

Bo Selander uppmanar sina kollegor att kräva avlösning om de känner att de mår dåligt av värmen. Att fortsätta köra då innebär inte bara lidande för chauffören, utan även en säkerhetsrisk.

- Man ska inte köra en meter till om man mår dåligt, säger han.

Ingen luftkonditionering

En av orsakerna till att det är så varmt på stadsbussarna är att biogasbussarna saknar luftkonditionering. En del äldre bussar har dock luftkonditionering - men den fungerar inte, enligt Bo Selander.

- De bussarna ska ran- geras ut så jag kan förstå att man inte vill satsa på dem. Men å andra sidan har det inte fungerat på många år, säger han.

Sylvia Rydström är informationschef på Östgötatrafiken. Enligt henne är det svårt att få ned temperaturen i stadsbussarna till behagliga nivåer när det är riktigt varmt ute - oavsett om det rör sig om biogasbussar eller andra. Eftersom stadsbussarna stannar ofta och ofta öppnar dörrarna skulle en luftkonditioneringen inte fungera effektivt, säger hon.

Inte mer än 30 grader

Det argumentet ger dock Bo Selander inte mycket för. Han tycker att det borde införas regler för hur varmt det får vara.

- Det borde inte få bli mer än 30 grader i en buss. Det tycker jag är tillräckligt, säger han.

Att det inte skulle gå att få ned temperaturen i en stadsbuss till mer acceptabla nivåer stämmer inte, enligt Bo Selander.

- Det är en fråga om ambitioner. Jag reser ganska mycket privat, och i utlandet så funkar det ju, till exempel i Palma. Men allt är en kostnadsfråga, säger han.

Tar för stor plats

Bo Eriksson, verkstadschef vid Veolia transport, säger att det är teoretiskt möjligt att bygga in luftkonditionering i biogasbussar, men att det skulle ta mycket plats och att man då antagligen skulle få inkräkta på passagerarutrymmet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!