Tågaktörer på charmutflykt i verkligheten

Under fredagen genomfördes för andra gången Resenärsdagen. Denna gång på åtta platser runt om i Sverige, varav Linköping var en av dem.

Foto:

LINKÖPING2013-09-20 11:43

Personal från Trafikverket, SJ och Jernhusen träffade resenärer för att få deras åsikter om hur tågaktörerna kan förbättra trafikinformationen vid störningar men också hur man kan skapa en bättre stationsmiljö. De hade på fredagsmorgonen bara mötts av positiva reaktioner över att de var ute i verkligheten.

– Vi har fått många konkreta förbättringsförslag. Bland annat hur det skulle kunna bli enklare att köpa biljetter oberoende av vilken operatör som kör. Hur vi kan bli bättre på att skylta med trafikinformation, säger Carolin Ottosson, stf generaldirektör Trafikverket.

– Men också hur det skulle kunna vara lättare för äldre som kanske inte köper biljett via datorn, att köpa biljett här på stationen, fortsätter hon.

Punktlighet viktigast

SJ var också representerat genom miljö- och hållbarhetschef Erica Kronhöffer.

– Tågen går som det ska på den här sträckan, så vi har bara träffat glada resenärer. Men det är klart att det varierar och punktligheten vårt viktigaste arbete – både för SJ och för branschen.

Båda berättar att de under fredagsmorgonen inte mötts av några stora negativa åsikter från resenärerna.

– Ibland har man råkat ut för störningar och så är det. Det kommer vi även framöver att uppleva. Vi har ett järnvägssystem som behöver underhållas och det händer akuta saker. Men det som vi jobbar med, är att vi ska ge bra trafikinformation vid sådana tillfällen, säger Carolin Ottosson.

Fräsch stationsmiljö

Hon förklarar också att de tittat på hur miljön runtom kring perrongerna ser ut. Trafikverket behöver se över sina skyltar i stationsmiljön enligt Carolin Ottosson.

– Vi vill också se till att det finns en trygg och fräsch stationsmiljö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om